Zakład Fizjoterapii, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
2
Centrum Profilaktyczno-Lecznicze, Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Lublinie, Polska
3
Katedra Zastosowań Matematyki i Informatyki,, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Portugal
4
Zakład Fizjoterapii, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła w Białej Podlaskiej, Polska
Data nadesłania: 22-12-2019
Data ostatniej rewizji: 25-03-2020
Data akceptacji: 25-06-2020
Data publikacji: 16-10-2020
Autor do korespondencji
Dominika Wysokińska
Zakład Fizjoterapii, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła w Białej Podlaskiej, Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Streszczenie: Ocena wizerunku pracowników ochrony zdrowia dokonuje się zwykle przez pryzmat wiedzy i umiejętności zapewniających skuteczność terapii, poziom empatii oraz jakość relacji interpersonalnych z pacjentem. W prezentowanych badaniach zwrócono jednak uwagę na jeden z elementów wyglądu pracowników: widoczne sposoby zdobienia ciała. Zjawisko to jest przedmiotem licznych badań socjologicznych, psychologicznych i epidemiologicznych. Materiał i metody: Badania sondażowe przeprowadzono w okresie wrzesień-grudzień 2016 roku w placówkach służby zdrowia Lublina i Białej Podlaskiej. Autorskie kwestionariusze ankiety wypełniło 102 pacjentów poddawanych rehabilitacji. Wyniki: Stopień akceptacji zdobień ciała personelu, mierzony według pięciostopniowej skali Likerta istotnie (p <0.05) zależał od wieku, posiadania ozdób przez respondentów oraz ocenianego rodzaju zdobień, płci i ocenianej specjalności medycznej. Mediana stopnia akceptacji zdobień ciała personelu wyniosła 0 pkt. Wnioski: Co trzeci respondent nie akceptował zdobień ciała u personelu medycznego co może wpływać na budowanie negatywnego wizerunku zawodu medycznego. Prezentowane wyniki sugerują potrzebę dalszych badań nad wpływem zdobień na jakość relacji interpersonalnych w terapii.
REFERENCJE(38)
1.
American Nurses Association. (2001). Code of ethics for nurses with interpretive statements. Nursesbooks. org.
Armstrong, M. L., & Kelly, L. (2001). Tattooing, body piercing, and branding are on the rise: perspectives for school nurses. The Journal of School Nursing,17(1), 12-23.
Armstrong, M. L., Koch, J. R., Saunders, J. C., Roberts, A. E., & Owen, D. C. (2007). The hole picture: risks, decision making, purpose, regulations, and the future of body piercing. Clinics in dermatology, 25(4), 398-406.
Atkinson, M. (2004). Tattooing and Civilizing Processes: Body Modification as Self Control. Canadian Review of Sociology/Revue canadienne de sociologie, 41(2), 125-146.
Bader, M. S., Hamodat, M., & Hutchinson, J. (2007). A fatal case of Staphylococcus aureus: Associated toxic shock syndrome following nipple piercing. Scandinavian journal of infectious diseases, 39(8), 741-743.
Braithwaite, R., Robillard, A., Woodring, T., Stephens, T., & Arriola, K. J. (2001). Tattooing and body piercing among adolescent detainees: relationship to alcohol and other drug use. Journal of substance abuse, 13(1), 5-16.
Carroll, S. T., Riffenburgh, R. H., Roberts, T. A., & Myhre, E. B. (2002). Tattoos and body piercings as indicators of adolescent risk-taking behaviors. Pediatrics, 109(6), 1021-1027.
Cegolon, L., Miatto, E., Bortolotto, M., Benetton, M., Mazzoleni, F., & Mastrangelo, G. (2010). Body piercing and tattoo: awareness of health related risks among 4,277 Italian secondary school adolescents. BMC Public Health, 10(1), 1.
Deschesnes, M., Demers, S., & Finès, P. (2006). Prevalence and characteristics of body piercing and tattooing among high school students.Canadian Journal of Public Health/Revue Canadienne de Sante'e Publique, 325-329.
Kluger, N. (2014). Tattooed people, who are you? Demographic and behavioral characteristics of tattooed individuals. In Annales de dermatologie et de venereology Vol. 142, No. 6-7, pp. 410-420.
Krupa, W. (2006). Pracownicy jako kluczowy element wizerunku placówki medycznej [w:] Karasiewicz G. Ochrona zdrowia-wizerunek, marketing, rynek, IPiS, Warszawa.
Laumann, A. E., & Derick, A. J. (2006). Tattoos and body piercings in the United States: a national data set. Journal of the American Academy of Dermatology, 55(3), 413-421.
Makkai, T., & McAllister, I. (2001). Prevalence of tattooing and body piercing in the Australian community. Communicable diseases intelligence quarterly report, 25(2), 67.
Mayers, L. B., Judelson, D. A., Moriarty, B. W., & Rundell, K. W. (2002, January). Prevalence of body art (body piercing and tattooing) in university undergraduates and incidence of medical complications. In Mayo Clinic Proceedings (Vol. 77, No. 1, pp. 29-34). Elsevier.
Ostaszewski, K., Kocoń, K. (2007). Tatuaż i kolczykowanie ciała a używanie substancji psychoaktywnych i inne zachowania ryzykowne wśród gimnazjalistów. Alkoholizm i Narkomania, 20(3), 247-266.
R Core Team (2017). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
Smith, R. A., Wang, J., & Sidal, T. (2002). Complications and implications of body piercing in the head and neck. Current Opinion in Otolaryngology & Head and Neck Surgery, 10(3), 199-205.
Tate, J. C., & Shelton, B. L. (2008). Personality correlates of tattooing and body piercing in a college sample: The kids are alright. Personality and Individual Differences, 45(4), 281-285.
Zagożdżon, P., Parszuto, J., Raj, A., Całus-Kania, D., Korczak, A., & Ejsmont, J. (2009). Częstość występowania I czynniki ryzyka zakażenia HCV wśród pracowników ochrony zdrowia w województwie pomorskim. Przegl Epidemiol,63, 39-43.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.