W artykule przestawiono postawy społecznie wobec osób z niepełnosprawnościami, jakie dominowały
w społeczeństwach starożytnych. W zależności od kultury i obszaru postawy te miały różne zabarwienie. Niepełnosprawność traktowano jako przejaw działania sił nadprzyrodzonych, złą wróżbę lub karę bogów za uczynki rodziców. Dominowała postawa dyskryminująca i segregacyjna. Osoby z niepełnosprawnością nie piastowały urzędów, nie powierzano im
prowadzenia ważnych spraw państwowych, ograniczano uczestnictwo w życiu publicznym. Stosowano również eugenikę
społeczną, przejawiająca się między innymi porzucaniem lub zabijaniem niemowląt u których w budowie ciała stwierdzano
odstępstwa od przyjętego wizerunku. Z czasem stosunek osób sprawnych do niepełnosprawnych zaczęły normować sankcje religijne a potem również prawne.
REFERENCJE(35)
1.
Twardowski A. (1999), Postawy otoczenia wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin, W: J. Obuchowska (red), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP Warszawa.
Borowski M. (2012), Sposoby wspierania osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów – wybrane przykłady, „Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania”, Nr 4, Warszawa, s. 89-120.
Borsay A. (2002), History, Power and Identity, W: C. Barnes, M. Oliver, L. Barton (red.) Disability Studies Today, Blackwell Publishers Ltd., Cambridge, s. 98-119.
Brignel V. (2008), Ancient world. Smeared in mustard, paraded naked - the curious and often cruel treatment of disabled people in Anci, “New Statesman”, Nr 47, London, s. 8-9.
Czerwińska M. (2012), Słowem potrafię wszystko. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
Prins R., Bastiaanse R. (2000), History of aphasia: The early history of aphasiology, From the Egyptian surgeons (c. 1700BC) to Broca (1861), “Aphasiology”, Nr 20, s. 762-791.
Sahaj T. (2003a), Jak założyć rodzinę i mieć zdrowe dzieci. Recepty życiowe Platona i Arystotelesa, „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”, z. 2, t. 66, 2003, Kraków, s. 151-159.
Sahaj T. (2003b), Problem niepełnosprawności w starożytnej kulturze greckiej. Rozważania filozoficzno-społeczne, „Roczniki Naukowe AWF”, Nr 52, Poznań, s. 127-141.
Walls N. (2007), The origins of the disabled body: Disability in ancient Mesopotamia, W: H. Avalos, S. Melcher, J. Schippers (red.), This abled body: Rethinking disabilities in biblical studies, Society of Biblical Literature, Atlanta, s. 17-23.
Żak E. (1998), Elementy sakralne i karne w uregulowaniach prawa rzymskiego dotyczących porzucania dziecka, W: A. Dębiński, M. Kuryłowicz (red.), Religia i prawo karne w starożytnym Rzymie, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 87-101.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.