Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska
Submission date: 2020-09-18
Final revision date: 2021-01-14
Acceptance date: 2021-01-14
Publication date: 2021-03-02
Corresponding author
Andrzej Piotr Łuczyński
Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950, Lublin, Polska
Abstract: The article presents the basic assumptions of Rev. Bronisław Markiewicz’s pedagogy. Rev. Markiewicz was one of the outstanding Polish educationalists of the turn of the 19th and 20th centuries; his pedagogical thought even today still fascinates many educationalists, making them masters of education. The text points to the unique character of Rev. Markiewicz’s pedagogic assumptions that is expressed in a really inventive way of using the traditional values of self-restraint and work. The author also points to the possibility of using Rev. Markiewicz’s pedagogy in modern pedagogical work, as it is a remarkably valuable “tool” in the process of shaping mature and harmonious personality in young people – a personality of good Christians and honest citizens. Material and methods: Analysis of source materials and studies. Results: Indication of the value of B. Markiewicz's pedagogy in relation to contemporary educational needs. Conclusions: The need to disseminate among educators the thought and educational activity of B. Markiewicz.
REFERENCES(37)
1.
Adamski, F. (1999). Znaczenie wychowania w rodzinie dla rozwoju osobowego dziecka. W: I. Kraińska-Rogala (red.), Rodzina wspólnotą miłości (7-11). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Cekiera, Cz.(1991). Współczesne zagrożenia młodzieży i formy psychoprofilaktyki. W: E. Szczotoka, A. Liskowacka (red.), Ewangelizacja młodzieży. Program duszpasterski na rok 1991/92. (136-143). Katowice: Wydawnictwo Diecezjalne.
Daszykowska, J. (2010). Style życia współczesnego człowieka. W: J. Daszykowska, M. Rewera (red.), Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności (163-177). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gizowski, M. (2013). Współczesna myśl filozoficzno-pedagogiczna. W aspekcie wyzwań edukacyjnych. Koncepcje-Nurty-Problemy. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
Gizowski, M., Knyżewski, K.(2017). Wybrane zagrożenia stanu bezpieczeństwa współczesnej pedagogiki i edukacji. Gdynia: Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni.
Krawiec, J. (2004). Powstanie Towarzystwa św. Franciszka Salezego oraz jego organizacja i działalność na ziemiach polskich. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego.
Lalak, D., Pilch, T.(1999). Środowisko. W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej (297-299). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Łuczyński, A.(2010). Autorytet rodziców a styl i jakość życia współczesnej rodziny. W: Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności (143-160). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Maj, A. (2016). Wychowanie. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (1368-1380). Radom: Państwowe Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Majka, R. (2012). Materiały Karola Górskiego dotyczące bł. Bronisława Markiewicza i wychowanków w zasobie Archiwuj Generalnego Zgromadzenia Świętego Michała Archanioła w Markach. Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 3, s. 201-214.
Marek, Z. (2012). Wychowanie religijno-moralne. W: A. Rynio, K. Braun, A. Lendzion, D. Opozda (red.), Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania (21-38). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Markiewicz, B. (1912). Przewodnik dla wychowawców młodzieży opuszczonej oraz wskazówki do rozwiązania kwestii socjalnej. T. 2. Miejsce Piastowe: Nakładem Towarzystwa „Powściągliwość i Praca”.
Meissner-Łozińska, J. (2004). Markiewicz Bronisław Bonawentura. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. (79-80). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Misiak, W. (1999). Proces społeczny. W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej (211-212). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Nagórny, J. (2008). Problemy moralne współczesnej rodziny polskiej. W: K. Jeżyna, T. Zadykowicz (red.), Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Przesłanie moralne Kościoła (87-116). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rewera, M. (2010). Fragmentaryzacja i autonomia autorytetu. W: J. Daszykowska, M. Rewera (red.), Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności (114-133). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Spałek, A. (2005). Wybrane zagadnienia życia współczesnej młodzieży w aspekcie właściwej hierarchii wartości. W: W. Furmanek (red.), Wartości w pedagogice (360-372). Rzeszów-Warszawa: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Very, A. (1988). Wychowanie w rodzinie. W: M. Debesse, G. Mialaret (red.), Rozprawy o wychowaniu. T.1. (107-137). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Więckiewicz, B. (2011). Eurosieroty - cena emigracji. W: B. Więckiewicz (red.), Problemy eurosieroctwa. Wybrane zagadnienia (17-28). Stalowa Wola: Wydawnictwo. Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie KUL.
Wolny, B. (2007). Edukacja ku wartościom w polskiej szkole a „norma personalistyczna”. W: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (783-796). Lublin: Wydawnictwo KUL.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.