ORIGINAL ARTICLE
The drop-out phenomenon in John Paul II University in Biała Podlaska – report of research
More details
Hide details
1
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Socjologii, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
2
Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Pielęgniarstwa, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Submission date: 2025-01-28
Acceptance date: 2025-03-20
Publication date: 2025-04-14
Corresponding author
Dorota Tomczyszyn
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Socjologii, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, ul. Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):134-147
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: Civilization changes, the development of digital technologies, changes in the labor market
significantly affect modern education. In higher education in Poland, as well as in the world, the
spreading phenomenon of drop-out, understood as the abandonment of the chosen field of study by
a student, has been noticed for several years. The purpose of this research was to identify the reasons
for drop-outs and a general overview of the unified educational paths of students at the John Paul II
University in Biała Podlaska. The article is empirical in nature. Material and methods: The study used a diagnostic survey with an author’s survey questionnaire. The
survey was conducted in October and November 2024. A total of 308 people who resigned from the John
Paul II University in Biała Podlaska in 2019/20, 2020/21, 2021/22, 2022/23, 2023/24 were surveyed.
A quota selection of the study group was made. Results: The study shows that the most common reasons for resignation from studies were difficulties
in reconciling studies with professional work, changing the field of study or university, and changes
in life plans. The reasons for dropping out depended on the year and mode of study of the student who
made the decision to drop out. Gender and the form of study pursued by the student had no effect on the
reasons for dropping out. Conclusions: On the basis of the presented research, it is necessary to indicate the necessity of a flexible
approach of universities to the needs of the modern student. The analysis carried out can provide a basis
for further research in this area.
REFERENCES (11)
1.
Bryniewicz, W. (2018). Misja i współczesne role szkoły wyższej. Perspektywa socjologiczna. Pedagogika szkoły wyższej, 2(22), 47-56.
https://doi.org/10.18276/psw.2....
3.
Grochowalska, I., Jadliński, M. (2023). Uwagi na temat zmian struktury polskiego szkolnictwa wyższego po 1989 roku - uwarunkowania i rezultaty. Zeszyty Nauk Ekonomicznych, 27, 61-79.
4.
Komendant-Brodowska, A., Zając, T. (2015). Zjawisko dropout na Uniwersytecie Warszawskim. Pobrane z:
http://pejk.uw.edu.pl/wpconten.... pdf (data dostępu: 06.03.2025).
7.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2024a). Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Pobrane z:
https://ela.nauka.gov.pl/pl (data dostępu: 03.12.2024).
9.
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (2020). Zjawisko drop-outu na polskich uczelniach, Pobrane z:
https://irsw.pl/wpcontent/uplo... (data dostępu: 05.12.2024).
10.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Dz.U.2024.1571 t.j. (2025). Pobrane z:
https://sip.lex.pl/akty-prawne..., (data dostępu: 03.12.2024).
11.
Woźnicki, J. (red.) (2024). Prognoza rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2030. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.