PL EN
ORIGINAL ARTICLE
Transformations and Challenges of Polish Educational Policy - Social Assessment and Future Perspectives
 
More details
Hide details
1
Wydział Nauk o Polityce i Administracji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
 
 
Submission date: 2024-04-14
 
 
Acceptance date: 2024-12-11
 
 
Publication date: 2025-02-24
 
 
Corresponding author
Mateusz Dominik Nesterok   

Wydział Nauk o Polityce i Administracji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Księcia Józefa Poniatowskiego 12, 85-671, Bydgoszcz, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):27-66
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The article presents the results of research on the social perception of several aspects of Polish educational policy, including the assessment of the latest proposed changes in the Polish education system and the idea of introducing gamification and game-based learning into Polish schools. Material and methods: The study was conducted on 201 individuals, using a custom questionnaire to assess specific aspects comprising educational policy. Results: Analysis of the respondents' answers confirms the hypothesis that Polish educational policy requires profound reforms, which provides a basis for social debate in this area. Conclusions: The respondents are knowledgeable about the Polish education system and hold a critical view of it. They recognize the need for profound changes that require political intervention.
REFERENCES (19)
1.
Auleytner, J. (2004). Polska polityka społeczna. Ciągłość i zmiany. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
 
2.
Bäcker, R. i inni. (2016). Metodologia badań politologicznych. Warszawa: Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych.
 
3.
Ball, S. (2021). The education debate: Policy and politics in the twenty-first century. Bristol: Policy&Politics.
 
4.
Chodubski, A. (2009). Metodologia jako szczególna wartość badań politologicznych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 6, 90-101.
 
5.
Ciepielewska-Kowalik, A. (2022). Obywatelska polityka edukacyjna. Koprodukcja i współtworzenie. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
 
6.
Ciupka, S. (2016). Szkoła a kształtowanie kompetencji moralnych. w: Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań. Kraków: Wydawnictwo „Libron Filip Lohner”, 147-163.
 
7.
Dalton, R. (2008). Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies, 56(1), 76-98.
 
8.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. E. (2011). From game design elements to gamefulness: defining „gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. ACM.
 
9.
Gałecka, M. (2022). Produktywność polskiego szkolnictwa średniego. Optimum. Studia Ekonomiczne, 107(1), 127-141.
 
10.
Huotari, K., & Hamari, J. (2012). Defining gamification: a service marketing perspective. Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference (MindTrek ‚12). ACM, New York, NY, USA, 17-22.
 
11.
Ikonowicz, P. (2012). Jak żyć Panie Premierze? Diagnoza kryzysu społecznego w Polsce. Wrocław: Ruch Palikota.
 
12.
Illeris, K. (2015). Transformative learning and identity. Journal of Transformative Education, 12(2), 148-163.
 
13.
Jakubowski, M. (2021). Polityka edukacyjna. w: Polityki publiczne (pp. 153-174). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
 
14.
Kurzyna-Chmiel, D. (2013). Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Warszawa: Wolters Kluwer.
 
15.
Kuhlthau, C. C., Maniotes, L. K., & Caspari, A. K. (2007). Guided Inquiry: Learning in the 21st Century. Libraries.
 
16.
Unlimited.
 
17.
Kwasek, A. (2018). Wyzwania współczesnej edukacji w kontekście zmian technologicznych i społecznych. KNUV, 2 (56), 203-216.
 
18.
Nesterok. (2024). To my jesteśmy pokoleniem zmian!. dostęp: https://onsen.eu/blog-o-spaniu....
 
19.
Niezgoda, M. (2011). Jak patrzeć na zmianę edukacyjną w Polsce. w: Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top