PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Przeobrażenia i wyzwania polskiej polityki edukacyjnej - ocena społeczna i perspektywy na przyszłość
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk o Polityce i Administracji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
 
 
Data nadesłania: 14-04-2024
 
 
Data akceptacji: 11-12-2024
 
 
Data publikacji: 24-02-2025
 
 
Autor do korespondencji
Mateusz Dominik Nesterok   

Wydział Nauk o Polityce i Administracji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Księcia Józefa Poniatowskiego 12, 85-671, Bydgoszcz, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):27-66
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań nad społeczną percepcją kilku aspektów polskiej polityki edukacyjnej, a w tym ocenę najnowszych propozycji zmian w polskim szkolnictwie oraz idei wprowadzenia do polskich szkół gamifikacji i grywalizacji. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono na 201 osobach. Wykorzystano w tym celu autorski kwestionariusz oceny konkretnych aspektów składających się na politykę edukacyjną. Wyniki: Analiza odpowiedzi osób badanych pozwala na potwierdzenie hipotezy, jakoby polska polityka edukacyjna wymagała głębokich reform, co stanowi pole do podjęcia debaty społecznej w tym zakresie. Wnioski: Osoby badane posiadają wiedzę na temat polskiej oświaty i są w stosunku do niej krytyczne. Dostrzegają potrzebę dogłębnych zmian, które wymagają interwencji politycznej.
REFERENCJE (19)
1.
Auleytner, J. (2004). Polska polityka społeczna. Ciągłość i zmiany. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
 
2.
Bäcker, R. i inni. (2016). Metodologia badań politologicznych. Warszawa: Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych.
 
3.
Ball, S. (2021). The education debate: Policy and politics in the twenty-first century. Bristol: Policy&Politics.
 
4.
Chodubski, A. (2009). Metodologia jako szczególna wartość badań politologicznych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 6, 90-101.
 
5.
Ciepielewska-Kowalik, A. (2022). Obywatelska polityka edukacyjna. Koprodukcja i współtworzenie. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
 
6.
Ciupka, S. (2016). Szkoła a kształtowanie kompetencji moralnych. w: Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań. Kraków: Wydawnictwo „Libron Filip Lohner”, 147-163.
 
7.
Dalton, R. (2008). Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies, 56(1), 76-98.
 
8.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. E. (2011). From game design elements to gamefulness: defining „gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. ACM.
 
9.
Gałecka, M. (2022). Produktywność polskiego szkolnictwa średniego. Optimum. Studia Ekonomiczne, 107(1), 127-141.
 
10.
Huotari, K., & Hamari, J. (2012). Defining gamification: a service marketing perspective. Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference (MindTrek ‚12). ACM, New York, NY, USA, 17-22.
 
11.
Ikonowicz, P. (2012). Jak żyć Panie Premierze? Diagnoza kryzysu społecznego w Polsce. Wrocław: Ruch Palikota.
 
12.
Illeris, K. (2015). Transformative learning and identity. Journal of Transformative Education, 12(2), 148-163.
 
13.
Jakubowski, M. (2021). Polityka edukacyjna. w: Polityki publiczne (pp. 153-174). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
 
14.
Kurzyna-Chmiel, D. (2013). Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Warszawa: Wolters Kluwer.
 
15.
Kuhlthau, C. C., Maniotes, L. K., & Caspari, A. K. (2007). Guided Inquiry: Learning in the 21st Century. Libraries.
 
16.
Unlimited.
 
17.
Kwasek, A. (2018). Wyzwania współczesnej edukacji w kontekście zmian technologicznych i społecznych. KNUV, 2 (56), 203-216.
 
18.
Nesterok. (2024). To my jesteśmy pokoleniem zmian!. dostęp: https://onsen.eu/blog-o-spaniu....
 
19.
Niezgoda, M. (2011). Jak patrzeć na zmianę edukacyjną w Polsce. w: Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top