Wprowadzenie
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie są zauważalne także w obszarze edukacji, która stanowi ważny element rozwoju współczesnych społeczeństw. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce „misją systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest prowadzenie najwyższej jakości kształcenia oraz działalności naukowej, kształtowanie postaw obywatelskich, a także uczestnictwo w rozwoju społecznym oraz tworzeniu gospodarki opartej na innowacjach” (Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r., 2025).
Oprócz kształcenia do podstawowych zadań uczelni zalicza się m.in. wsparcie edukacyjne osób z niepełnosprawnością, rozwijanie i budowanie nawyków aktywności fizycznej, współpracę z otoczeniem społecznym i ekonomicznym uczelni, rozwój kultury i nauki (Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r., 2025). „Na podstawie rejestru POL-on, w roku akademickim 2023/24 w Polsce działały 354 uczelnie. W latach akademickich 2015/16-2019/20 liczba studentów zmniejszyła się z 1405,1 tys. do 1204,0 tys., po czym liczba studentów zaczęła wzrastać i w roku akademickim 2023/24 wyniosła 1245,2 tys. osób. W przypadku absolwentów zaobserwowano systematyczny spadek – ich liczba zmniejszyła się z 364,6 tys. w roku akademickim 2015/16 do 292,1 tys. w roku akademickim 2022/23 (jedynie w roku akademickim 2016/17 oraz 2020/21 zanotowano niewielki wzrost)” (Główny Urząd Statystyczny, 2024).
W związku ze strategią zmian w szkolnictwie wyższym ważnym problemem większości uczelni będzie rozprzestrzeniające się zjawisko dropoutu jako jedna z konsekwencji przemian w kształceniu studentów. Stąd w niniejszym raporcie przedstawione zostaną dane dotyczące przyczyn rezygnacji ze studiów w Akademii Bialskiej im. Jan Pawła II oraz ogólne zestawienia zunifikowanych ścieżek kształcenia studentów wyżej wspomnianej Uczelni.
Charakterystyka ścieżek kształcenia studentów w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w latach 2016-2021
Według słownika angielsko-polskiego termin drop-out posiada trzy znaczenia: po pierwsze, może oznaczać „porzucić coś, zaprzestać czegoś, nie brać w czymś więcej udziału, wycofać się (np. z polityki)”, drugi oznacza „rzucić szkołę, rzucić uczelnię, rzucić studia, a trzeci określa odcinać się od życia społecznego, nie brać udziału w życiu społecznym, odrzucać przyjęte przez społeczeństwo normy” (Słownik angielsko-polski Diki, 2025).
Natomiast w języku polskim powyższy termin zazwyczaj określa osobę „rezygnującą z nauki lub jako odszczepieńca lub wyrzutka albo jako hak w rowerze” (PONS, 2025).
W związku z tematem niniejszego raportu zjawisko drop-out będzie rozumiane jako rezygnacja ze studiów w Akademii Bialskiej na konkretnym kierunku. Trzeba dodać, że zjawisko to występuje w Polsce i na całym świecie. W perspektywie makrospołecznej jest to utrata środków publicznych, w perspektywie mikrospołecznej oznacza stratę szansy podjęcia studiów przez innego kandydata.
Poniżej zostaną przedstawione zestawienia podstawowych aspektów zjawiska mobilności studentów Akademii Bialskiej im Jana Pawła II - wcześniej Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej w latach 2016-2021. Wszelkie dane wykorzystane w tym zestawieniu pochodzą z raportu na temat absolwentów i są dostępne na stronie ela.nauka.gov.pl. Niniejszy raport jest poświęcony informacjom na temat kształcenia studentów na określonych etapach w kontekście zjawiska drop-outu. W przypadku, gdy upłynęły co najmniej dwa lata po nominalnym czasie trwania studiów, prezentowane są także informacje o liczbie przestudiowanych semestrów przypadających na jeden dyplom. Wyniki prezentowane są osobno dla kierunków o różnej nominalnej długości ich trwania. W przypadku, gdy nie minął jeszcze okres planowanego osiągniecia danego etapu przez studentów przyjętych na studia w danym roku, procenty osób, które osiągnęły ten etap, nie są prezentowane.
Tabela 1
Procent osób przyjętych na studia 3-letnie w kolejnych latach, które…
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Tabela 2
Procent osób przyjętych na studia 4-letnie w kolejnych latach, które…
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Tabela 3
Procent osób przyjętych na studia drugiego stopnia w kolejnych latach, które…
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Tabela 4
Procent osób przyjętych na jednolite studia mgr w kolejnych latach, które…
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Z raportów wynika, że w przypadku kiedy od roku rozpoczęcia studiów nie minął jeszcze pełen okres nominalnego czasu ich trwania, dla części lat lub z innych szczegółowych uwarunkowań w analizowanej Uczelni (np. brak naboru, nie prowadzono studiów) w poniższych tabelach umieszczono myślniki (Tabele1-4).
Z powyższej tabeli wynika, że w przypadku wszystkich typów studiów zjawisko porzucania studiów przez studentów systematycznie narasta w czasie. Największe nasilenie tego zjawiska można zauważyć w przypadku studentów podejmujących studia drugiego stopnia i studia 3-letnie. W pierwszym przypadku od 2016 roku do 2021 nastąpił wzrost o 26,2%, a w drugim o 24,4%. Natomiast w sytuacji studiów 4-letnich powyższy wskaźnik wynosi 15,3%, a na jednolitych studiach mgr – 7,5%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku jednolitych studiów magisterskich powyższy wskaźnik obejmuje lata 2017-2021 (Tabela 5).
Tabela 5
Procent osób porzucających studia
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Częściowo odmienną tendencję możemy zauważyć w przypadku osób przerywających studia. Tutaj odsetek studentów decydujących się na przerwanie studiów maleje i w przedziale czasowym 2016-2020 dla studiów 3-letnich wskaźnik zmalał o 8,2%, a dla studiów 4-letnich o 8,3%. Znakomita więk-szość studentów (ponad 90%) na przerwanie studiów decyduje się na pierwszym roku (Tabela 6).
Tabela 6
Procent osób przerywających studia
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Kolejnym zjawiskiem mobilności studentów wykazanym w raporcie jest fakt korekty w studio-waniu. Generalnie w przypadku analizowanej uczelni powyższe zjawisko dotyczy kilkunastu procent przyjętych osób na studia w danym roku. Również w tym przypadku możemy mówić o tendencji malejącej, czego dowodem jest procentowe zestawienie średnich wielkości korekt w studiowaniu na wszystkich typach studiów prowadzonych przez Akademię Bialską im Jana Pawła II (Tabela 7, Tabela 8).
Tabela 7
Procent osób dokonujących korektę w studiowaniu
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Tabela 8
Studenci dokonujący korekty w studiowaniu – dane uśrednione (w %)
L.p. | Rok naborowy | % |
---|---|---|
1 | 2016 | 18,0 |
2 | 2017 | 15,9 |
3 | 2018 | 11,8 |
4 | 2019 | 15,7 |
5 | 2020 | 12,9 |
6 | 2021 | 10,5 |
[i] Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024a). Pobrane z: https://ela.nauka.gov.pl/pl
Metodologia badań własnych
Celem badań było zidentyfikowanie przyczyn rezygnacji ze studiów. Postawiono następujące py- tanie badawcze: czym uwarunkowane są decyzje rezygnacji ze studiów?
Wykorzystano sondaż diagnostyczny, w ramach którego zastosowano autorski kwestionariusz ankie- ty. Badania przeprowadzono od w październiku i listopadzie 2024 roku. W badaniu wzięło udział 308 osób, które w ostatnim czasie zrezygnowało ze studiów w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Bia- łej Podlaskiej. Ankiety wysłano do osób, które zrezygnowały ze studiów w latach 2019/20, 2020/21, 2021/22, 2022/23, 2023/24.
Wyniki badań
Wśród badanych większość stanowiły kobiety (59,7%), osoby które studiowały na studiach pierwszego stopnia (71,8%) oraz byli studenci studiów stacjonarnych (55,1%). Najwyższy odsetek badanych zrezygnował ze studiów w trakcie trwania pierwszego roku (68,8%) lub trakcie trwania drugiego roku studiów (17,5%) (Tabela 9).
Tabela 9
Charakterystyka badanych
Wśród badanych większość stanowiły osoby, które zrezygnowały z kierunku: pielęgniarstwo (14,3%), turystyka i rekreacja (13,0%), filologia angielska (10,7%), bezpieczeństwo narodowo (8,8%), ekono- mia (8,8%) oraz informatyka (6,8%) (Rycina 1).
Wśród wielu powodów, które mogły spowodować konieczność rezygnacji ze studiów, badani w najwyższym odsetku wskazali: brak możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (19,2%), zmianę kierunku studiów (13,0%), zmianę uczelni (10,1%), zmianę planów życiowych (10,1%), proble- my rodzinne (6,8%), złe traktowanie przez wykładowców (6,5%), brak zaliczenia/niezdane egzaminy (5,8%) oraz problemy zdrowotne (5,5%). Pozostałe powody wybierały pojedyncze osoby (Rycina 2).
Badając wpływ wybranych zmiennych na powód rezygnacji ze studiów analiza statystyczna wykazała istotną zależność tylko w przypadku trybu studiów (p=0,0193) i roku studiów, w którym nastąpiła rezygnacja (p=0,0006). Płeć nie była czynnikiem różniącym istotnie badane osoby. Osoby, które studiowały na studiach licencjackich rezygnowały ze studiów głównie z powodu: braku moż- liwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (18,1%), zmianą kierunku studiów (17,2%), zmianą uczelni (10,4%) oraz zmianą planów życiowych (9,0%). Natomiast respondenci studiujący na studiach drugiego stopnia jako główny powód rezygnacji podali brak możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (21,8%), zmianę planów życiowych (12,6%) oraz problemy rodzinne (11,3%). W przypadku konkretnego roku studiów, w którym nastąpiła rezygnacja odnotowano istotne statystycznie różnice w odpowiedziach respondentów. Badani, którzy zrezygnowali na pierwszym roku, zrobili to głównie z następujących powodów: braku możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (20,8%), zmiany kierunku studiów (17,0%) oraz zmiany uczelni (11,8%). Na drugim roku badani rezygnowali z braku możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (16,7%), złego traktowania przez wykładowców (14,8%), braku zaliczenia/niezdanych egzaminów (11,1%) oraz problemów rodzinnych (11,1%). Stu- denci trzeciego roku rezygnowali ponieważ zmienili plany życiowe (17,4%) oraz nie mieli możliwo- ści pogodzenia studiów z pracą zawodową (13,0%), wymieniali także problemy rodzinne (13,0%), złe traktowanie przez wykładowców (13,0%) oraz względy zdrowotne (13,0%). Na czwartym roku badani rezygnowali z następujących powodów: zmiana uczelni (30,8%), zmiana planów życiowych (30,8%) oraz brak możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (15,4%). Natomiast na piątym roku badani rezygnowali ponieważ mieli problemy rodzinne (33,3%), doświadczyli złego traktowanie przez wykładowców (16,7%), nie zaliczyli egzaminów (16,7%) oraz nie mieli możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową (16,7%) (Tabela 10).
Tabela 10
Powody rezygnacji ze studiów a wybrane cechy badanych
Niewielu badanych zwróciło uwagę na niezadawalająca jakość prowadzonych zajęć. Świadczy to o wysokich standardach merytorycznych w pracy wykładowców badanej uczelni, rzadko respon- denci wskazywali na brak pomocy ze strony Akademii Bialskiej, czy opieszałość obsługi w Dziekana- cie. Wskazuje to na dobrą organizację pracy uczelni i życzliwość wobec rozwiązywania problemów studentów.
W kolejnej części zbadano z jakiego powodu studenci poszczególnych kierunków studiów rezy- gnowali z dalszej nauki. Powód rezygnacji ze względu na brak możliwości pogodzenia studiów z pracą zawodową dotyczył głównie studentów: Zdrowia publicznego (50,0%), Pielęgniarstwa (38,6%), Peda- gogiki (36,4%), Ratownictwa medycznego (33,3%) i Położnictwa (33,3%). Natomiast z tego powodu ze studiów nie rezygnowali studenci: Architektury krajobrazu, Socjologii, Budownictwa, Dietetyki i Fizjoterapii.
Rezygnacja z nauki ze względu na zmianę kierunku studiów następowała głownie na: Architek- turze krajobrazu (100%), Rolnictwie (57,1%), Mechanice i budowie maszyn (50,0%), Zarządzeniu (27,8%) i Socjologii (25,0%). Ten powód rezygnacji z nauki nie dotyczył studentów kierunku: Zdrowie publiczne, Położnictwo, Ratownictwo medyczne, Filologia angielska oraz Fizjoterapia.
Część badanych rezygnowała z nauki ze względu na zmianę uczelni. Powód ten dotyczył głow- nie studentów kierunku: Położnictwo (33,3%), Bezpieczeństwo narodowe (25,9%) oraz Dietetyka (22,2%). Nie dotyczył natomiast studentów kierunku: Architektura krajobrazu, Rolnictwo, Mechanika i budowa maszyn, Socjologia, Budownictwo, Zdrowie publiczne, Ratownictwo medyczne i Fizjoterapia.
Ze względu na zmianę planów życiowych ze studiów głównie rezygnowali studenci kierunku: Socjologia (50,0%), Fizjoterapia (40,0%) i Ratownictwo medyczne (22,2%). Ten powód rezygna- cji ze studiów nie dotyczył natomiast studentów: Położnictwa, Dietetyki, Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Architektury krajobrazu, Rolnictwa, Mechaniki i budowy maszyn oraz Zdrowia publicznego.
Z powodu problemów rodzinnych rezygnowali głównie studenci: Mechaniki i budowy maszyn (25,0%), Fizjoterapii (20,0%), Turystyki i rekreacji (15,0) i Zarządzania (11,1%). Ten powód rezygnacji ze studiów nie dotyczył studentów: Socjologii, Ratownictwo medycznego, Informatyki, Budownictwa, Położnictwa, Dietetyki, Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Architektury krajobrazu, Rolnic- twa oraz Zdrowia publicznego.
Ze względu na złe traktowanie przez wykładowców, ze studiów zrezygnowali głównie badani z kierunku: Pielęgniarstwo (15,9%) Zarządzanie (11,1%) i Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (11,1%). Ten powód nie dotyczył studentów: Mechaniki i budowy maszyn, Fizjoterapii, Pedagogiki, So- cjologii, Ratownictwo medycznego, Położnictwa, Dietetyki, Architektury krajobrazu, Rolnictwa oraz Zdrowia publicznego.
Ze względu na brak zaliczenia/niezdane egzaminy ze studiów rezygnowali głównie studenci: Zdro- wia publicznego (25,0%), Budownictwa (16,7%) oraz Finansów i rachunkowości (15,8%). Powód ten nie dotyczyło osób na kierunku: Pielęgniarstwo, Bezpieczeństwo narodowe, Mechanika i budowa ma- szyn, Fizjoterapia, Pedagogika, Socjologia, Ratownictwo medyczne, Położnictwo, Dietetyka, Architek- tura krajobrazu i Rolnictwo (Tabela 11).
Tabela 11
Powody rezygnacji ze studiów przy uwzględnieniu kierunku
Dyskusja
„Kształcenie studentów, prowadzenie badań, rozwijanie i upowszechnianie kultury, współdzia- łanie w szerzeniu wiedzy o zasięgu lokalnym i ogólnospołecznym – to podstawowe role uczelni wyż- szych” (Bryniewicz, 2018, s.47). Aktualnie w Polsce funkcjonuje 400 uczelni wyższych publicznych i niepublicznych (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024b). Analizując raporty z lat 2015- 2020 można zauważyć zmniejszającą się liczbę studentów z 1405,1 tys. do 1204,0 tys. w tym okresie. Według danych pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego w roku akademickim 2023/24 licz- ba studentów wynosiła 1245,2 tys. osób, o 1,8% więcej niż w roku poprzednim. Studenci kształcący się na studiach stacjonarnych stanowili 65,3 % ogółu wszystkich studiujących. W Polsce w roku aka- demickim 2023/24 studiowało 107,1 tys. cudzoziemców, o 1,6% więcej niż w poprzednim. Studiujący w Polsce cudzoziemcy najczęściej pochodzili z Ukrainy (46,2 tys.), Białorusi (12,7 tys.), Turcji (4,8 tys.) i wybierali studia w trybie stacjonarnym (Główny Urząd Statystyczny, 2024).
Z raportu „Prognoza rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2030” wynika, że w naj- bliższym czasie należy spodziewać się spadku liczby studentów związanej z ogólnym spadkiem po- pulacji ludności w kategorii wiekowej 19-24 lata, a wzrostem osób starszych. Ze szczegółowych ana- liz wynika, że studenci częściej będą wybierać kierunki studiów związanych z aktualnymi trendami cywilizacyjnymi, co przełoży się na potrzebę tworzenia nowych kierunków studiów poszerzających ich kompetencje zawodowe i społeczne. Ponadto analitycy przewidują dalsze umiędzynarodowienie studiów, szersze wykorzystanie cyfryzacji w procesie kształcenia, intensyfikację kształcenia interdy- scyplinarnego oraz wzrost liczby studentów cudzoziemców (Woźnicki, 2024).
Kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego będzie w dużym stopniu zreformowane ze wzglę- du na nowe potrzeby pracodawców i samych studentów. Nie bez znaczenia w formowaniu programów kształcenia będą miały zachodzące obecnie procesy globalne jak zmiany w demografii ludności, mi- gracje, zmiany zachodzące w klimacie, energetyka światowa, zarządzanie ryzykiem.
Jak pisze Woźnicki: „kolejne lata powinny przynieść zmiany stwarzające lepsze warunki do indy- widualizacji procesu kształcenia, m.in. w formie rozwoju mikropoświadczeń, dywersyfikacji kierun- ków studiów, rozwoju kształcenia na poziomie 5. Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK ), większego nacisku na kształcenie w zakresie kompetencji kluczowych o tranzytywnym charakterze oraz kompetencji społecznych” (Woźnicki, 2024). Realizacja tych zmian będzie wymagała nowego nauczyciela akade- mickiego. Wykładowca „przyszłości” będzie musiał przygotowywać studentów do innych kompetencji i wdrażać zmodernizowane efekty uczenia.
Temat drop-outu pojawia się w dyskusjach akademickich już od kilku lat, natomiast brakuje ak- tualnych badań szczegółowo analizujących ten problem. Jedne z pełniejszych analiz pochodzą z 2015 roku i zostały przeprowadzone na Uniwersytecie Warszawskim. Najważniejsze wnioski z tych badań wskazują, iż drop-out jest wynikiem decyzji studenta, najczęściej student opuścił uczelnię na pierw- szym roku studiów, decyzję o rezygnacji można określić już na etapie wyboru kierunku studiów (stu- dent może wybrać kierunek studiów w sposób przypadkowy). Poza tym w przytoczonych badaniach ustalono, iż główne powody porzucania studiów to treść studiów, jakość pracy wykładowców, zróż- nicowanie poziomu wiedzy studenta już na początkowym etapie studiowania, trudności adaptacyjne (Komendant-Brodowska, Zając, 2015).
W polskim systemie szkolnictwa wyższego funkcjonują uczelnie publiczne i niepubliczne. Z badań przeprowadzonych przez I. Grochowalską i M. Radlińskiego na temat zmian w strukturze szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1992-2021 pod względem zmian liczby studentów wynika, że uczelnie niepubliczne w okresie zwiększonego zapotrzebowania na usługi edukacyjne były bardziej konkuren- cyjne w zakresie działalności rekrutacyjnej w stosunku do publicznych. Wykazywały się tym samym bardziej elastyczną ofertą. Z kolei w sytuacji mniejszego zapotrzebowania uczelnie niepubliczne szyb- ciej traciły studentów, niż uczelnie publiczne (Grochowalska, Radliński, 2023).
Raport przeprowadzony przez OPI PIB wskazał, że „w latach 2012- 2020 ponad 1,3 mln studen- tów zrezygnowało ze studiów i w ciągu roku nie zdecydowało się na podjęcie ponownej nauki” (Ośro- dek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, 2020). Wśród rezygnujących więcej było mężczyzn – 15 % więcej niż kobiet. W badaniu ustalone dwie grupy czynników wpływających na zjawisko drop-outu: instytucjonalne (poziom studiów, program, przedmioty, wykładowcy, mało elastyczne podejście do planu zajęć, proporcje między wiedzą praktyczną a teorią, życie studenckie, poziom opłat, infrastruktura uczelni, komunikacja) oraz indywidualne (brak zainteresowania przed- miotem studiów, problemy osobiste osoby rezygnującej m.in. problemy zdrowotne, trudna sytuacja finansowa, praca, podjęty drugi kierunek studiów, trudności z dojazdem na uczelnię. Jednocześnie wskazano, iż decyzja o rezygnacji ze studiów nie wynika z jednej przesłanki, lecz jest wypadkową kilku czynników (Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, 2020).
W badaniu przeprowadzonym wśród studentów Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II potwierdzi- ło się, że na decyzję o rezygnacji ze studiów ma wpływ kilka czynników. Trudności pogodzenia pracy zawodowej ze studiami wpływają na podjęcie tej decyzji. Brak czasu, nieobecności na zajęciach, pro- blemy z planem zajęć nie ułatwiają kontynuowania nauki na studiach wyższych. Wymaga to od uczelni pewnej elastyczności i dostosowania się do współczesnych wymogów rynku pracy. Może warto za- stanowić się nad innym rozwiązaniem, na przykład umożliwić osobom pracującym bezpłatne studia w trybie niestacjonarnym. Ci studenci w większym stopniu byliby obecni na zajęciach.
Studenci zmieniali także kierunek studiów, co może wynikać z braku sprecyzowanych wcześniej preferencji co do studiowania, trudności w wyborze kierunku lub niespełnienia oczekiwań wobec wybranego kierunku lub uczelni. Ponadto, zmiana planów życiowych jako kolejna przesłanka drop-outu stanowi indywidualną okoliczność osoby rezygnującej. Przeprowadzone badania mogą stanowić podstawę do kontynuowania dalszych wnikliwszych analiz i bardziej szczegółowych ustaleń w tym obszarze.
Wnioski
Na podstawie przeprowadzonych analiz ustalono, że:
Najczęstszymi powodami rezygnacji ze studiów były trudności w pogodzeniu studiów z pracą zawodową, zmiana kierunku studiów lub uczelni oraz zmiany planów życiowych.
Na przyczyny rezygnacji ze studiów miał wpływ rok i tryb studiów, w którym nastąpiła rezygnacja.
Płeć osób badanych i forma studiów nie miały wpływu na przyczyny rezygnacji z kształcenia.