ARTYKUŁ ORYGINALNY
Zjawisko drop-outu w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II – raport z badań
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Socjologii, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
2
Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Pielęgniarstwa, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Data nadesłania: 28-01-2025
Data akceptacji: 20-03-2025
Data publikacji: 14-04-2025
Autor do korespondencji
Dorota Tomczyszyn
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Socjologii, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, ul. Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):134-147
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Zmiany cywilizacyjne, rozwój technologii cyfrowych, zmiany na rynku pracy wpływają
w istotny sposób na współczesną edukację. W kształceniu na poziomie szkolnictwa wyższego w Polsce, jak i na świecie zauważa się od kilku lat rozprzestrzeniające się zjawisko drop- outu rozumianego jako porzucenie wybranego kierunku studiów przez studenta. Celem badań było zidentyfikowanie przyczyn rezygnacji ze studiów oraz ogólne zestawienia zunifikowanych ścieżek kształcenia studentów w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Artykuł ma charakter empiryczny. Materiał i metody: W badaniu posłużono się sondażem diagnostycznym, w ramach którego zastosowano
autorski kwestionariusz ankiety. Badania zostały przeprowadzone w październiku i listopadzie 2024
roku. Przebadano 308 osób, które w latach 2019/20, 2020/21, 2021/22, 2022/23, 2023/24 zrezygnowały
ze studiów w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Dokonano kwotowego doboru grupy badawczej. Wyniki: Z przeprowadzonych badań wynika, że najczęstszymi powodami rezygnacji ze studiów były
trudności w pogodzeniu studiów z pracą zawodową, zmiana kierunku studiów lub uczelni oraz zmiany
planów życiowych. Przyczyny rezygnacji zależały od roku i trybu studiów studenta, który podejmował
decyzję o porzuceniu nauki. Płeć i forma studiów realizowanych przez studenta nie miały wpływu na
przyczyny jego rezygnacji. Wnioski: Na podstawie prezentowanych badań należy wskazać konieczność elastycznego podejścia
uczelni wyższych do potrzeb współczesnego studenta. Przeprowadzone analizy mogą stanowić podstawę
do przeprowadzenia dalszych badań w tym obszarze.
REFERENCJE (11)
1.
Bryniewicz, W. (2018). Misja i współczesne role szkoły wyższej. Perspektywa socjologiczna. Pedagogika szkoły wyższej, 2(22), 47-56.
https://doi.org/10.18276/psw.2....
3.
Grochowalska, I., Jadliński, M. (2023). Uwagi na temat zmian struktury polskiego szkolnictwa wyższego po 1989 roku - uwarunkowania i rezultaty. Zeszyty Nauk Ekonomicznych, 27, 61-79.
4.
Komendant-Brodowska, A., Zając, T. (2015). Zjawisko dropout na Uniwersytecie Warszawskim. Pobrane z:
http://pejk.uw.edu.pl/wpconten.... pdf (data dostępu: 06.03.2025).
7.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2024a). Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Pobrane z:
https://ela.nauka.gov.pl/pl (data dostępu: 03.12.2024).
9.
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (2020). Zjawisko drop-outu na polskich uczelniach, Pobrane z:
https://irsw.pl/wpcontent/uplo... (data dostępu: 05.12.2024).
10.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Dz.U.2024.1571 t.j. (2025). Pobrane z:
https://sip.lex.pl/akty-prawne..., (data dostępu: 03.12.2024).
11.
Woźnicki, J. (red.) (2024). Prognoza rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2030. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.