PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
„EWANGELIA DZIECKA” – KILKA REFLEKSJI O POTENCJALE RELIGIJNYM DZIECKA
 
Więcej
Ukryj
1
Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Lidia Marszałek   

Lidia Marszałek, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie, ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa, e-mail: l.marszalek@pedagogium.pl, tel.: 22 620 76 54
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(4):78-83
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wczesne i średnie dzieciństwo jest optymalnym okresem dla formacji religijności dziecka, bowiem w tym wieku kształtują się struktury religijne o całościowym charakterze. Dzieciństwo charakteryzuje się szczególną otwartością i gotowością religijną. Wrażliwość na przeżywanie religii jest u dziecka znacznie silniejsza niż u dorosłego, ponieważ przeżycie to pozostaje czysto intuicyjne, nie skażone racjonalnym intelektualizmem. Relacja z Bogiem wykracza poza płaszczyznę intelektualną i zachodzi głęboko w człowieku, na poziomie egzystencjalnym, stąd dziecko, z racji swoich szczególnych właściwości przejawia wyjątkowe umiejętności doświadczania i przeżywania jej w sposób intuicyjny. Niniejsze opracowanie ma na celu scharakteryzowanie specyfiki religijności dziecka w kontekście jego naturalnych cech rozwojowych i wskazanie tych jej aspektów, które stanowią o „wyjątkowości i niepowtarzalności” bezpośredniego kontaktu dziecka z Bogiem.
REFERENCJE (23)
1.
Bielicka I. (1967), Miłość macierzyńska pod mikroskopem. PZWL, Warszawa.
 
2.
Biesinger A. (1998), Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu. tłum. Jopek S., Wyd. WAM, Kraków.
 
3.
Cavaletti S. (2001), Potencjał duchowy dziecka. Doświadczenia z dziećmi od 3 do 6 lat. Wyd. WAM, Kraków.
 
4.
Chlewiński Z. (1982), Rola religii w funkcjonowaniu osobowości. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. TN KUL, Lublin, s. 61-76.
 
5.
Chlewiński Z. (1982), Wprowadzenie do psychologii religii, W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. TN KUL, Lublin, s. 11-59.
 
6.
Cocchini F. (2009), Możliwości religijne dziecka. tłum. Surma B., W: B. Surma (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie. Wyd. Pallatum, Łódź – Kraków, s. 207-212.
 
7.
Fromm E. (2006), O sztuce miłości. tłum. A. Bogdański, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa.
 
8.
Geiger H., Donat H. (1979), Co wyrośnie z naszych dzieci? tłum. Szczyrbowski S., Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
 
9.
Jakóbik K. (1984), Wychowanie małego dziecka do modlitwy. Podręcznik dla katechizacji dzieci najmłodszych, W: Kubik W. (red.), Jezus Chrystus z nami. t. 2, Wyd. ATK, Warszawa, s. 132-149.
 
10.
Jan Paweł II (1994), List do dzieci. Watykan, 13 grudnia.
 
11.
Keller J. (1986), Religia, W: J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, B. Kupis, Zarys dziejów religii. Wyd. Iskry, Warszawa, s. 132-148.
 
12.
Klink J.L. (1995), Wierzyć z dziećmi. tłum. Szafrańska-Poniewierska D., Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
 
13.
Korczak J. (1987), Myśli. Wybrała i wstępem opatrzyła Kirchner H., PIW, Warszawa.
 
14.
Kowalczyk S. (1992), Kim jest człowiek? Elementy antropologii. Wyd. Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław.
 
15.
Kowalczyk M. (2007), Modlitwa katechety w przedszkolu, W: J. Szpet, D. Jackowiak (red.), Katecheza, rodzina, parafia, szkoła. t. 5, Katecheza w przedszkolu. Wyd. UAM, Poznań, s. 107-116.
 
16.
Kuczkowski S. (1998), Psychologia religii. Wyd. WAM, Kraków.
 
17.
Maciejewska K. (2007), Dziecko w wieku przedszkolnym podmiotem wychowania do Eucharystii, W: J. Szpet, D. Jackowiak (red.), Katecheza, rodzina, parafia, szkoła. t. 5, Katecheza w przedszkolu. Wyd. UAM Poznań, s. 131-139.
 
18.
Montessori M. (1994), La scoperta del bambino. Garzanti, Mediolan.
 
19.
Morszczyńska U., Morszczyński W. (2003), Aksjologiczne barwy dziecięcego świata, W: B. Dymara (red.), Dziecko w świecie wartości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 41-162.
 
20.
Parente M. (1997), Pytania religijne dzieci. tłum. A. Gryczyńska, Wyd. Salezjańskie, Warszawa.
 
21.
Sawicki M. (1995), Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania. Wyd. Naukowe Semper, Warszawa.
 
22.
Św. Augustyn (1987), Wyznania. Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
 
23.
Walesa C. (1982), Psychologiczna analiza rozwoju religijności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pierwszych okresów jego ontogenezy, W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. TN KUL, Lublin, s. 143-180.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top