Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Publication date: 2019-07-23
Corresponding author
Lidia Marszałek
Lidia Marszałek, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie, ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa, e-mail: l.marszalek@pedagogium.pl, tel.: 22 620 76 54
Early and middle childhood is the best time for shaping religiosity of a child because religious structures of
holistic character. Childhood is characterised by significant openness and religious readiness. Sensitivity to religion is much
stronger in case of children than in case of adults, because this experience is purely intuitive, and it is not contaminated
with reasonable intellectualism. The relation with God goes beyond an intellectual ground and it takes place deep inside
at the existential level, therefore children, because of their special qualities, have exceptional abilities of experiencing this
relation in an intuitive way. The following treatise is to characterise the special character of a child’ religiosity in the context
of their natural qualities of development and to determine the aspects which make the direct contact with God so “unique
and inimitable” in case of children.
REFERENCES(23)
1.
Bielicka I. (1967), Miłość macierzyńska pod mikroskopem. PZWL, Warszawa.
Cocchini F. (2009), Możliwości religijne dziecka. tłum. Surma B., W: B. Surma (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie. Wyd. Pallatum, Łódź – Kraków, s. 207-212.
Jakóbik K. (1984), Wychowanie małego dziecka do modlitwy. Podręcznik dla katechizacji dzieci najmłodszych, W: Kubik W. (red.), Jezus Chrystus z nami. t. 2, Wyd. ATK, Warszawa, s. 132-149.
Kowalczyk M. (2007), Modlitwa katechety w przedszkolu, W: J. Szpet, D. Jackowiak (red.), Katecheza, rodzina, parafia, szkoła. t. 5, Katecheza w przedszkolu. Wyd. UAM, Poznań, s. 107-116.
Maciejewska K. (2007), Dziecko w wieku przedszkolnym podmiotem wychowania do Eucharystii, W: J. Szpet, D. Jackowiak (red.), Katecheza, rodzina, parafia, szkoła. t. 5, Katecheza w przedszkolu. Wyd. UAM Poznań, s. 131-139.
Morszczyńska U., Morszczyński W. (2003), Aksjologiczne barwy dziecięcego świata, W: B. Dymara (red.), Dziecko w świecie wartości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 41-162.
Walesa C. (1982), Psychologiczna analiza rozwoju religijności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pierwszych okresów jego ontogenezy, W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. TN KUL, Lublin, s. 143-180.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.