ARTYKUŁ ORYGINALNY
GŁĘBOKIE I POWIERZCHNIOWE STRATEGIE UCZENIA SIĘ JĘZYKA OBCEGO
STUDENTÓW NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZĄCYCH
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Data publikacji: 22-07-2019
Autor do korespondencji
Ewa Domagała-Zyśk
Ewa Domagała-Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, mail: ewadom@kul.pl, tel.: 81 445 41 01
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2016;10(2):31-35
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest przedstawienie i analiza opinii lektorów języka obcego na temat zakresu
stosowania przez studentów niesłyszących i słabosłyszących powierzchniowych i głębokich
strategii uczenia się języka obcego. W badaniu zastosowano skalę Strategie uczenia się
studentów niesłyszących i słabosłyszących na lekcjach języka angielskiego (SUSNS-JA, za:
N. Aharony 2006), która oceniono strategie stosowane przez 35 studentów z wadą słuchu.
Wnioski z badań wskazują, że ponad 70% studentów zna i często stosuje zarówno głębokie
jak i powierzchniowe strategie uczenia się. Jednocześnie wyniki wskazują na konieczność
udzielenia wsparcia pozostałej grupie osób (30% studentów) i nauczania na lektoracie nie
tylko treści językowych, ale także strategii uczenia się języka obcego.
REFERENCJE (15)
1.
Aharony N. (2006), The use of deep and surface learning strategies among students learning English as a foreign language in an Internet environment. British Journal of Educational Psychology, 76, s. 851-866.
2.
Allinson L. (1992), Learning styles and computer based learning environments. Lecture Notes in Computer Science, 602, s. 62-73.
3.
Biggs J. (1993), What do inventories of students’ learning process really measure? A theoretical review and clarification. British Journal of Educational Psychology, 63, s. 3-19.
4.
Bull S., Ma Y. (2001), Raising learner awareness of language learning strategies in situations of limited resources. Interactive Learning Environments, 9, 2, s. 171-200.
5.
Domagała- Zyśk E. (red.), (2013b), English as a foreign language for the deaf and hard of hearing persons in Europe. Wydawnictwo KUL, Lublin.
6.
Domagała-Zyśk E. (2012), Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach iszkołach ponadgimnazjalnych. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2 (17), s. 67-86.
7.
Domagała-Zyśk E. (2013a), Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych. Wydawnictwo KUL, Lublin.
8.
Domagała-Zyśk E. (red.), (2013b), English as a foreign language for DHH persons in Europe. Wydawnictwo KUL, Lublin.
9.
Domagała-Zyśk E. (2014), Surdoglottodydaktyka. Lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabołyszących. Wydawnictwo KUL, Lublin.
10.
Kontra E. (2013), Language learning against the odds: retrospective accounts by Deaf adults. W: English as a foreign language for the deaf and hard of hearing persons in Europe, red. E. Domagała-Zyśk, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 93-112.
11.
Ochse E. (2013), English for specific purposes and the deaf professional: The SignMedia Project. W: E. Domagała-Zyśk, English as a foreign language for DHH persons in Europe. Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 77-92.
12.
Oxford R. (1992/1993), Language learning strategies in a nutshell: Update and ESL suggestions. TESOL Journal, 2, 18-22.
13.
Podlewska A. (2013), Cued speech as an empirically-based approach to teaching English as a foreign language to hard-of-hearing students. W: E. Domagała-Zyśk English as a foreign language for DHH persons in Europe. Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 181-196.
14.
Pritchard P. (2013), Teaching of English to deaf and severely hard of hearing pupils in Norway. W: E. Domagała-Zyśk, English as a foreign language for DHH persons in Europe. Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 113-134.
15.
Vann R.J., Abraham R.G. (1990), Strategies of unsuccessful language learners. TESOL Quarterly, 24, s. 177-198.