Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych, Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych,
Zakład Neofilologii
Data publikacji: 23-07-2019
Autor do korespondencji
Małgorzata Dąbrowska
Małgorzata Dąbrowska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych, Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych, Zakład Neofilologii, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: malda@vp.pl, tel. 83 344 99 11
Niniejszy cykl trzech artykułów podkreśla znaczenie aktywnej realizacji idei uczenia się jak się uczyć w kształceniu
nauczycieli języków obcych oraz w rozwoju zawodowym wykwalifikowanego nauczyciela, jako że skuteczne nauczanie oznacza
konieczność ciągłego rozwijania umiejętności i strategii niezbędnych do uczenia się przez całe życie. W części pierwszej
autorka przedstawia formalne kwalifikacje, wiedzę i umiejętności, jakie nauczyciel języka drugiego/obcego powinien zdobyć
w polskich i europejskich instytucjach kształcących nauczycieli. Autorka zwraca szczególną uwagę na umiejętności rozwijania
autonomii ucznia poprzez wprawne nauczanie strategii uczenia się różnych typów. W części drugiej omówione są role i zadania
współczesnego nauczyciela języka obcego wynikające z realizacji postulatu integracji nauczania języka obcego i treningu
strategii, co wiąże się z potrzebą kształcenia tzw. „strategicznego” nauczyciela. W części trzeciej autorka prezentuje wyniki
własnych badań empirycznych w zakresie treningu strategii uczenia się i użycia języka obcego oraz proponuje praktyczne
sposoby prowadzenia treningu strategii w kształceniu nauczycieli.
REFERENCJE(48)
1.
Abraham R., Vann R. (1987), Strategies of two language learners: a case study. In: A. Wenden, J. Rubin (Eds.), Learner Strategies in Language Learning. Prentice Hall, Cambridge, pp. 85-102.
Caena F. (2011), Literature Review: Teachers’ Core Competences: Requirements and Development. Education and Training 2020, Thematic Working Group ‘Professional Development of Teachers’, Brussels: European Commission, DirectorateGeneral for Education and Culture, http://ec.europa.eu/education/... (17 May 2015).
Chamot A. U. (2004), Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), pp. 14-26, http://www.google.pl/webhp?nor... (14 May 2015).
Cohen A. D. (2007), Coming to terms with language learner strategies: surveying the experts. In: A.D. Cohen, E. Macaro (Eds.). Language Learner Strategies: Thirty Years of Research and Practice. Oxford University Press, Oxford, pp. 29-45.
Cohen A. D. (2010), Focus on the Language Learner: Styles, Strategies and Motivation. In: N. Schmitt (Ed.), An Introduction to Applied Linguistics. (2nd ed.). Hodder Education, London, pp. 161-178.
Council of the European Union (2004), Education and Training 2010 – The Success of the Lisbon Strategy Hinges on Urgent Reforms. Brussels, http://www.mlsp.government.bg/... (17 May 2015).
Council of the European Union (2007), Council Resolution of 15 November 2007 on education and training as a key driver of the Lisbon strategy, C 300/01, Official Journal of the European Union. Brussels, http://www.erisee.org/download... (17 May 2015).
Council of the European Union (2008), Council Conclusions on preparing young people for the 21st century: an agenda for European cooperation on schools. Brussels, 21 November 2008, www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/educ/104238.pdf (17 May 2015).
Council of the European Union (2009), Conclusions of The Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 26 November 2009 on the professional development of teachers and school leaders (OJ 2009/C 302/04). Brussels, http://eur-lex.europa.eu/legal... (17 May 2015).
Dąbrowska M. (2011), Cel kształcenia językowego – nauczyć się, jak się uczyć. In: H. Komorowska (Ed.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, pp. 78-103.
Droździał-Szelest K., Nowacka D., Porczyńska M. (1999), Strategie w procesie nauczania języka obcego w szkole średniej. Języki Obce w Szkole, 3, pp. 203-208.
European Commission (2005), Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. Brussels, http://www.atee1.org/uploads/E... (17 June 2015).
European Communities (2007), Key Competences for Lifelong Learning – European Reference Framework. Education and Culture DG, Lifelong Learning Programme, Belgium, http://www.alfa-trall.eu/wp-co... (17 June 2015).
European Parliament (2010), The Lisbon Strategy 2000 – 2010. An analysis and evaluation of the methods used and results achieved. Final Report. Brussels, http://www.europarl.europa.eu/... (17 June 2015).
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003), Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
Grenfell M. and Macaro E. (2007), Claims and critiques. In: A. D. Cohen, E. Macaro (Eds.), Language Learner Strategies: Thirty Years of Research and Practice. Oxford University Press, Oxford, UK, pp. 9-28.
Hsiao T. Y., Oxford R. L. (2002), Comparing Theories of Language Learning Strategies: A Confirmatory Factor Analysis. The Modern Language Journal, 86, pp. 368-383.
Komorowska H. (2000), Nowe tendencje w nauczaniu języków obcych. In: H. Komorowska (Ed.), Nauczanie języków obcych w zreformowanej szkole. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, pp. 5-14.
Naiman N., Frohlich M., Stern H. H., Todesco A. (1978, 1996), The Good Language Learner. Modern Languages in Practice: 4. Multilingual Matters, The Ontario Institute For Studies in Education.
Oxford R. L. (2001), Language Learning Styles and Strategies. In: M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle & Heinle, Boston, MA, pp. 359-366.
Oxford R. L. (2002), Language Learning Strategies in a Nutshell: Update and ESL Suggestions. In: J. C. Richards, W. A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 124-132.
Key Competences for Lifelong Learning – A European Reference Framework (2006), an annex to the Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC), Official Journal of the European Union. L 394/10-L 394/18, pp. 13-18. http://eur-lex.europa.eu/LexUr... (17 June 2015).
Richards J. C. (2011b), Exploring teacher competence in language teaching. The Language Teacher, 35(4), pp. 3-7, file:///C:/Users/user/Downloads/plen1%20(2).pdf (12 May 2015).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. http://isap.sejm.gov.pl/Detail... (19 May 2015).
Rubin J. (1987), Learner strategies: Theoretical assumptions, research, history, and typology. In: A. L. Wenden, J. Rubin (Eds.), Learner Strategies in Language Learning. Prentice Hall, Cambridge, pp. 15-30.
Wenden A. L. (1998), Learner training in foreign/second language learning: A curricular perspective for the 21st century. New York. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 416673). http://files.eric.ed.gov/fullt... (21 June 2015).
Zybert J. (2000), Strategie uczenia się języka obcego i nauczyciel. In: H. Komorowska (Ed.), Nauczanie języków obcych w zreformowanej szkole. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, pp. 143-151.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.