PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Rozwijanie sprawności pisania w języku obcym: Część I. Wzmacnianie samoregulacji w nauce
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Neofilologii, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
 
 
Data nadesłania: 21-12-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 23-03-2022
 
 
Data akceptacji: 24-03-2022
 
 
Data publikacji: 30-08-2022
 
 
Autor do korespondencji
Małgorzata Dąbrowska   

Zakład Neofilologii, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Sidorska, 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2022;16(1):134-155
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. W części I. autorki omawiają rolę i zróżnicowane podejścia do nauczania pisania, podkreślając znaczenie jakości informacji zwrotnej udzielanej uczącemu się zarówno przez nauczyciela jak i rówieśników w cyklu spotkań o charakterze dialogu pomiędzy tutorem i jego podopiecznym. Podejmują także dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego i strategicznym wspomaganiem uczącego się w procesie nauki pisania. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego – pisanie. Materiał i metody: nie dotyczy Wyniki: nie dotyczy Wnioski: Implikacje pedagogiczne zagadnień przedstawionych w obu artykułach wiążą się z potrzebą wdrażania i realizacji idei rozwijania samoregulacji w edukacji językowej i kształtowania umiejętności uczenia się przez całe życie.
 
REFERENCJE (49)
1.
Britton, J. (1970). Language and thought. Harmondsworth: Penguin.
 
2.
Beaumont, C., O’Doherty, E. M., and Shannon, L. (2011). Reconceptualising Assessment Feedback: A Key to Improving Student Learning? Studies in Higher Education 36/6, pp. 671-687, https://www.researchgate.net/p..., accessed: 21 March 2021.
 
3.
Brown, H. D. (1994). Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Prentice Hall Regents.
 
4.
Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching. White Plains, NY: Pearson Education.
 
5.
Bruner, J. S. (1960). The Process of Education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
 
6.
Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1/1, pp. 14-26. http://www.google.pl/webhp?nor..., accessed: 20 May 2020.
 
7.
Cohen, A. D. (2007). Coming to terms with language learner strategies: surveying the experts. In: A. D. Cohen, E. Macaro (eds.), Language Learner Strategies: Thirty Years of Research and Practice (pp. 29-45). Oxford: Oxford University Press.
 
8.
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing: Strasbourg.
 
9.
Czekierda, P., Fingas, B., Szala, M. (eds.). (2015). Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
 
10.
Dąbrowska, M. (2011a). Cel kształcenia językowego – nauczyć się, jak się uczyć. In: H. Komorowska (ed.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia (pp. 78-103). Podręcznik akademicki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
 
11.
Dąbrowska, M. (2011b). Learning to Learn: Why Do We Need Varied Strategy Training? In: H. Komorowska (ed.). Issues in Promoting Multilingualism. Teaching – Learning – Assesment (pp. 139-166). Warsaw: Foundation for the Development of the Education System (FRSE).
 
12.
Duran, D. (2010). Cooperative Interactions in Peer Tutoring: Patterns and Sequences in Paired Writing. Middle Grades Research Journal, 5/1, pp. 47-60. https://www.researchgate.net/p..., accessed: 14 March 2020.
 
13.
Gordon, L. (2008). Writing and good language learners. In: C. Griffiths (red.). Lessons from Good Language Learners (pp. 244-254). Cambridge: Cambridge University Press.
 
14.
Graves, D. H. (1975). An examination of the writing processes of seven-year-old children. Research in the Teaching of English, 9, pp. 227-241.
 
15.
Griffiths, C. (ed.). (2008). Lessons from Good Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
 
16.
Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education.
 
17.
Harmer, J. (2007). How to Teach Writing. Harlow: Pearson Education.
 
18.
Hattie, J., Timperley, H. (2007). The power of Feedback. Review of Educational Research, Vol. 77, No. 1, pp. 81-112.
 
19.
Hayes, J. R., Flower, L. S. (1986). Writing research and the writer. American Psychologist, 41, pp. 1106-1113.
 
20.
Hedge, T. (2003). Writing. Oxford: Oxford University Press.
 
21.
Hsiao T. Y., Oxford R. L. (2002). Comparing Theories of Language Learning Strategies: A Confirmatory Factor Analysis. The Modern Language Journal, 86, pp. 368-383.
 
22.
Hyland, K. (2014). Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
 
23.
Hyland, K., Hyland, F. (eds.). (2013a). Feedback in Second Language Writing: Contexts and Issues. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
 
24.
Hyland, K., Hyland, F. (2013b). Contexts and issues in feedback on L2 writing: An introduction. In: K. Hyland, F. Hyland (eds.), Feedback in Second Language Writing: Contexts and Issues (pp. 1-19). Cambridge, New York: Cambridge University Press.
 
25.
Karpińska-Musiał, B., Panońko, M. (eds.). (2018). Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
 
26.
Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
 
27.
Larsen-Freeman, D. (2016). Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
 
28.
Larsson, A., Rydeman, B., Hedvall, P. O. (2012). Motivation, Peer Learning and Feedback in Flexible Learning. Paper presented at Improving Student Learning Symposium, Lund, Sweden, portal.research.lu.se/portal/files/6304964/3127060.pdf, accessed: 14 March 2020.
 
29.
Leontiev, A. N. (1981). The problem of activity in psychology. In: J. V. Wertsch (ed.), The concept of activity in Soviet psychology (pp. 37-71). Armonk, NY: Sharpe.
 
30.
Ministry of Education and Science (2021). Project: Masters of Didactics. A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacj..., accessed: 07 September 2021.
 
31.
Nation, I. S. P. (2009). Teaching ESL/EFL Reading and Writing. New York: Routledge.
 
32.
Naiman, N., Frohlich, M., Stern, H., Todesco, A. (1978). The Good Language Learner. Research in Education Series No. 7. Toronto: The Ontario Institute for Studies in Education.
 
33.
Ortega, L. (2009). Understanding Second Language Acquisition. London: Hodder Education.
 
34.
Oxford R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
 
35.
Oxford R. L. (2001). Language Learning Styles and Strategies. In: M. Celce-Murcia (ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (pp. 359-366). Heinle & Heinle, Boston, MA.
 
36.
Oxford R. L. (2011). Teaching and Researching Language Learning Strategies. Harlow: Pearson Education.
 
37.
Puppel, S. (2001). A Concise Guide to Psycholinguistics. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
 
38.
Richards, J. C. (2015). Key Issues in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
 
39.
Rubin, J. (1975). What the “good language learner” can teach us. TESOL Quarterly, 9(1), pp. 41-51.
 
40.
Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
 
41.
Tompkins, G. E. (2012). Teaching Writing: Balancing Process and Product. Boston: Pearson Education.
 
42.
Ur, P. (2007). A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
 
43.
Villamil, O. S. and de Guerrero, M. C. (2013). Sociocultural theory: A framework for understanding the social-cognitive dimensions of peer feedback. In: K. Hyland, F. Hyland (eds.), Feedback in Second Language Writing: Contexts and Issues (pp. 23-41). Cambridge, New York: Cambridge University Press.
 
44.
Vygotsky, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, Mass.: MIT Press.
 
45.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Cambridge, Mass.: MIT Press.
 
46.
White, R., Arndt, V. (1991). Process Writing. Harlow: Longman.
 
47.
Williams, J. (2002). Undergraduate second language writers in the writing center. Journal of Basic Writing, 21/2, pp. 73-91.
 
48.
Williams, M., Burden, R. L. (2010). Psychology for Language Teachers: A social-constructivist approach. Cambridge: Cambridge University Press.
 
49.
Williams, M. Mercer, S., Ryan, S. (2015). Exploring Psychology in Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top