Streszczenie: Poniższy artykuł dotyczy kwestii tutoringu oraz tutoringu rówieśniczego, stosowanych w różnych środowiskach akademickich. Przedstawiono tło historyczne tych metod pracy w angielskim szkolnictwie wyższym, używanych już w średniowieczu, a w późniejszych wiekach wykorzystanych w innych obszarach edukacji w Wielkiej Brytanii i na świecie. Powody stosowania praktyki tutoringu na uczelniach i w szkołach znacznie się jednak różniły - podczas gdy w środowisku akademickim służył on rozwojowi osobistemu studentów, w innych typach szkół był sposobem rozwiązywania problemów wynikających z niestabilnych warunków polityki społecznej, gospodarczej czy edukacyjnej państwa. Materiał i metody: nie dotyczy Wyniki: nie dotyczy Wnioski: Obecnie, w związku z ponownym zainteresowaniem edukacją spersonalizowaną, tutoring oraz tutoring rówieśniczy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a zróżnicowane techniki tutoringowe są włączane do programów nauczania zarówno w szkolnictwie wyższym, jak i na innych poziomach kształcenia.
REFERENCJE(34)
1.
Ali, N., Answer, M., Abbas, J. (2015). Impact of Peer Tutoring on Learning of Students. Journal for Studies in Management and Planning 1(2), pp. 61- 67.
Brdulak, J., Glińska-Lewczuk, K., Janus-Sitarz, A., Uriasz, J. (2021). A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Warsaw: Ministry of Education and Science.
Burn, K. (2018). Promoting critical conversations: the distinctive contribution of higher education as a partner in the professional preparation of new teachers. The Journal of Education for Teaching at 40, pp. 38-49.
Clark, J. (2001). The Oxford Tutorial from the Student Perspective. In D. Palfreyman (ed). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 94-97). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
Damon, W., Phelps, E. (1989). Critical Distinctions Among Three Approaches. In N.M. Webb (ed.). Peer Interaction, Problem-Solving, And Cognition: Multidisciplinary Perspectives (pp. 9-19). New York: Pergamon Press.
Dash, B., Baral, S., Jena, S. (2015). Peer tutoring: Theoretical Foundation and Benefits. Online International Interdisciplinary Research Journal 5, pp. 165-186.
Dormor, D. (2016). Jewel in the Crown? The Oxford College: its origin, character and future. Available at: https://www.cetl.hku.hk/conf20..., accessed: 27 August 2021.
Fisher, P.J., Bates, A., Gurvitz, G.J. (2014). The Complete Guide to Tutoring Struggling Readers – Mapping Interventions to Purpose and CCSS. Amsterdam and New York. Teachers College Press.
Gilis, A., Clement,M., Laga, I., Pauwels, P. (2008). Establishing a competence profile for the role of student-centred teachers on higher education in Belgium. Research in Higher Education 49(6), pp. 531-554. DOI: 10.1007/s11162-008-9086-7.
Greenwood, C.R., Carta, J.J., Hall, R.V. (1988). The use of peer tutoring strategies in classroom management and education instruction, School Psychology Review 17, pp. 258-275.
Grey D., Osborne, C. (2020). Perceptions and principles of personal tutoring. Journal of Further and Higher Education 44(3), pp. 285-299. DOI: 10.1080/0309877X.2018.1536258.
Palfreyman, D. (2001). The Oxford Tutorial: Sacred Cow or Pedagogical Gem? In D. Palfreyman (ed.). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 14-37). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
Pommerening, A. (2020). Staying on Top in Academia. A Primer for (Self-) Monitoring, Young Researchers in Natural and Life Sciences. New York and Berlin: Springer International Publishing.
Roscoe, R., Chi, M. (2007). Understanding Tutor Learning: Knowledge-Building and Knowledge-Telling in Peer Tutors’ Explanations and Questions. Review of Educational Research 10, pp. 1-40.
Rosewal, G. M., Mims, A., Evans, M.D., Smith, B., Young, M., Burch, M., Croce, R., Horvat, M., Block, M. (1995). Effects of collaborative peer tutoring on urban seventh graders. The Journal of Educational Research 88(5), pp. 275-279.
Strayhorn, J.M., Jr., Strain, P.S., Walker, H.M. (1993). The Case for Interaction Skills Training in the Context of Tutoring as Preventative Mental Health Intervention in Schools. Behavioural Disorders 19(1), pp. 11-26.
Topping, K., Duran, D., von Keer, H. (2016). Using peer tutoring to improve reading skills. A practical guide for teachers. London and New York: Routledge.
Topping, K. (2001). Paired Reading, Writing and Spelling: A Practical Guide to Paired Learning with Peers, Parents and Volunteers. London and New York: Continuum.
Smith. P.P. (2001). Engineering the Tutorial Experience. In: Palfreyman, D. (ed). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 61-67). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.