REVIEW ARTICLE
Human-animal interaction in the context of supporting development. A review of selected animal species used in children's therapy
More details
Hide details
1
Instytut Nauk Pedagogicznych,
Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
Submission date: 2024-11-20
Final revision date: 2025-02-17
Acceptance date: 2025-02-20
Publication date: 2025-03-20
Corresponding author
Katarzyna Nosek-Kozłowska
Instytut Nauk Pedagogicznych,
Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Żołnierska 14, 10-561, Olsztyn, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):97-107
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The aim of the article is to analyze the role and significance of the presence of animals in
supporting children’s development in the context of selected psychological, social, and educational
aspects. To gather empirical material, the method of literature analysis was used, aiming to identify the
main mechanisms and benefits of interactions between children and animals, as well as to present key
conclusions based on available scientific sources. Based on the materials used it explores the numerous
benefits of animal-assisted therapy, such as fostering empathy, cultivating a sense of responsibility, and
enhancing interpersonal skills. Moreover, interaction with animals contributes to stress reduction,
improved mental well-being, and the facilitation of socialization processes. Engagement with four-legged
companions is shown to play a pivotal role in children’s emotional, social, and cognitive growth.
The article emphasizes the therapeutic value of animal interaction, particularly in supporting children with
developmental challenges. It reflects on how caring for and engaging with animals can serve as a vital
component of a developmental support system, promoting social integration, fostering positive attitudes,
and enhancing social competencies.
REFERENCES (35)
1.
Bociarska, R., Guzowski, A. N., Krajewska-Kułak, E. (2020). Wpływ obecności psa na samopoczucie i poziom satysfakcji życiowej wolontariuszy schroniska, W: Krajewska-Kułak, E. i in. (red.), W drodze do brzegu życia. T. 19. Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
2.
Cavalcanti Sandra, M.C., Knowlton, F.F. (1998). Evaluation of physical and behavioral traits of llamas associated with aggressiveness toward sheep-threatening canids. Applied Animal Behavioral Science, 61(2), 143-158.
https://doi.org/10.1016/S0168-....
3.
Chan, M.M., Gonzalo, T.R. (2019). The “pet effect” in cancer patients: Risks and benefits of human-pet interaction. Crit. Rev. Oncol. Hematol., 143, 56-61.
https://doi.org/10.1016/j.crit....
4.
Chmiel, K., Kubińska, Z., Derewiecki, T. (2014). Terapie z udziałem zwierząt w rehabilitacji różnych form Niepełnosprawności, Problemy Higieny i Epidemiologii, 95(3), 591-595.
5.
Cotoc, C, An, R, Klonoff-Cohen, H. (2019). Pediatric Oncology and Animal-Assisted Interventions: A Systematic Review. Holist Nurs Pract 33(2), 101-110.
https://doi.org/10.1097/HNP.00....
6.
Drwięga, G., Pietruczuk, Z. (2015). Dogoterapia jako forma wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, III, 57-68.
7.
Fałkowski, R., Ząbek, K., Żebrowska, K. (2024). Świadomość nauczycieli na temat alpakoterapii, W: Rutkowska, E., Zaworski, K. (red.), Dyscypliny komplementarne fizjoterapii. Biała Podlaska: Akademia Bialska im. Jana Pawła II.
8.
Franczyk, A., Krajewska, K., Skorupa, J. (2012). Baw się poprzez animaloterapię. Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
9.
Girczys-Połedniok, K., Pudlo, R., Szymlak, A., Pasierb, N. (2014). Zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria, 11(3), 171-176.
10.
Goleman, M., Drozd, L., Karpiński, M., Czyżowski, P. (2012). Felinoterapia jako alternatywna forma terapii z udziałem zwierząt. Medycyna Weterynaryjna 68(12), 732-735.
11.
Grabowska, B. (2015). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – zadanie lokalnej polityki społecznej. Polityka Społeczna, 10, 15-19.
12.
Gruba, J., Czudek, A. (2024). Onoterapia jako forma rehabilitacji psychoruchowej osób z niepełnosprawnością. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej 1(17), 297-312.
13.
Kamioka, H, Okada, S, Tsutani, K, Park, H, Okuizumi, H, Handa, S, Oshio, T, Park, SJ, Kitayuguchi, J, Abe, T, Honda, T, Mutoh, Y. (2014). Effectiveness of animal-assisted therapy: A systematic review of randomized controlled trials. Complement Ther Med. 22(2), 371-90.
https://doi.org/10.1016/j.ctim....
14.
Karbowniczek, J., Mielczarek, J. (2007). Dogoterapia jako naturalna metoda wspomagania, leczenia i rehabilitacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli, 2, 37-45.
15.
Kulisiewicz, B. (2007). Witaj, piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
16.
LaFrance, C, Garcia, LJ, Labreche, J. (2007). The effect of a therapy dog on the communication skills of an adult with aphasia. Commun Disord 40(3), 215-24.
https://doi.org/10.1016/j.jcom....
17.
Lukasek, A. (2019). Delfinoterapia – terapia wspomagana obecnością delfina - na przykładzie Delfinarium „Oskar” w Truskawcu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 3-13.
https://doi.org/10.5604/01.300....
18.
Łukasiewicz, B., Łukasiewicz, M. (2018). Terapia z udziałem małych zwierząt, W: M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz (red.), Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
19.
Macauley, B.L., Gutierrez, K.M. (2004). The Effectiveness of Hippotherapy for Children With Language-Learning Disabilities. Commun Disord Q, 25(4), 205-217.
https://doi.org/10.1177/152574....
20.
Magiera, A. M., Penar, W., Klocek, Cz. (2020). Możliwości wykorzystania różnych gatunków zwierząt w celach terapeutycznych na przykładzie konia, psa oraz kawii domowej. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 26(2), 124-128.
https://doi.org/10.26444/monz/....
21.
Nawrocka-Rohna, J. (2010). Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie, 79(4), 304-310.
22.
O’Haire, M. E. (2012). Animal-Assisted Intervention for Autism Spectrum Disorder: A Systematic Literature, Journal of Autism and Developmental Disorders, 43, 1606-1622.
https://doi.org/10.1007/s10803....
23.
Olesińska, J. (2017). Wybrane metody wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Downa, W: P. Domżał, M. Gitling, I. Wojaczek (red.). Socjologiczno – pedagogiczne aspekty niepełnosprawności. Racibórz: Wydawnictwo Naukowe Polska Edukacja.
24.
Piotrowicz, R. (2024). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a problem. Ośrodek Rozwoju Edukacji,
https://ore.edu.pl/wp-content/....
25.
Rosińczuk-Tonderys, J., Uchmanowicz, I., Stojak, B. (2005). Hipoterapia jako forma rehabilitacji w mózgowym porażeniu dziecięcym, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, LX, Suppl. XVI, 22-25.
26.
Rytel, B. (2022). Terapia z udziałem kur. Wiadomości Zootechniczne, LX (3-4), 101-105.
27.
Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia jako forma wsparcia osób z niepełnosprawnością. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(31), 51-64.
https://doi.org/10.5604/173455....
28.
Skórczyńska, M. (2006). Współczesne tendencje we wczesnej interwencji u dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
29.
Sobuś, M., Łagan, S. (2010). Hipoterapia jako naturalna forma rehabilitacji. Aktualne Problemy Biomechaniki, 4, 173-178.
30.
Trempała, J. (2012). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 2, 9-22.
31.
Trzaska, P., Szułakiewicz, M., Nieroda, T ., Kujawska, B., Franczak-Zielińska, R. (2018). Program edukacyjno-terapeutyczny „Animals”. W: M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz (red.) Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
32.
Twardowski, A. (2014). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
33.
Tyszkowa, M. (1988). Zabawa dziecka; symbolizacja, poznanie, autokumunikacja. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 47-62.
34.
Wiśniewska, M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
35.
Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.