PL EN
INTERAKCJA W PROCESIE DYDAKTYCZNYM JAKO PODSTAWA HUMANIZACJI DYDAKTYKI
 
Więcej
Ukryj
1
Wschodnioeuropejski Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki w Łucku
 
 
Data publikacji: 24-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Iryna Melnyk   

Iryna Melnyk, Wschodnioeuropejski Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki, Prosp. Voli 13, 43025 Łuck, Ukraina, e-mail: imelnyk68@gmail.com, tel. +38 (0332) 720123
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2014;8(4):25-28
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł przedstawia taką formę współpracy nauczyciela i ucznia, którą cechuje humanizacja ich wzajemnych relacji. Badania analityczne wykazują, iż dział pedagogiki propagujący oddziaływanie pedagogiczne uważany jest za jedną z głównych orientacji pedagogicznych. Należy podkreślić, że określenie „oddziaływanie” w ogólnym sensie odpowiada uniwersalnym postaciom ruchu i wzajemnego oddziaływania. W kontekście relacji ludzkich oddziaływanie charakteryzuje się dążeniem do interakcji z różnymi obiektami otaczającego świata. Poprzez interakcje człowiek poznaje przyrodę i społeczne zjawiska, zapoznaje się z otaczającą rzeczywistością, określa sposoby jej funkcjonowania. Koncepcja ta wydaje się zatem nieodzowna w komunikacji międzyludzkiej, nauce, edukacji i rozwoju osobistym. Artykuł przestawia pojęcie „interakcji”, jako jednej z kategorii filozoficznych, która odzwierciedla wpływ procesów różnych obiektów na siebie, ich wzajemne zależności, stan zmian czy integrację i generację jednego obiektu z drugiego. Interakcja jest rodzajem relacji bezpośrednich lub pośrednich, zewnętrznych lub wewnętrznych. Znaczenie obiektu może poznać tylko w interakcji z innymi obiektami, a potrzeby jednostki po interakcji z innymi osobami.
REFERENCJE (11)
1.
Albyhanova-Slavskaya K. (1980), Deyatelnost i psyhologiya lichnosti, Nauka, Moskva.
 
2.
Amonashvili Sh. A. (1991), Psyhologichni osnovy pedagogiki spivrobitnytstva. Osvita, Kyiv.
 
3.
Azarov Y.P. (1982), Simeynaya pedagogika, Politizdat, Moskva.
 
4.
Bozhovich L.I. (1968), Lichnost i yeyo formirovaniye v detskom vozraste, Nauka, Moskva.
 
5.
Kan-Kalyk V. (1987), Uchitelyu o pedagogicheskom obshcheniyi, Prosvescheniye, Moskva.
 
6.
Kilichenko O. (1996), Pidgotovka studentiv do pedagogichnoi vzayemodii z uchniamy molodshogo sckilnogo viku, Prykarpatya, Ivano-Frankivsk.
 
7.
Kirichyk O.A. (1984), Aktualnyye problemy formirovaniya lichnosti vospitatelya obscheobrazovatelnoy shkoly v pedagogicheskom vuze, Osvita, Kyiv.
 
8.
Leontyev A. (1975), Deyatelnost. Soznanie. Lichnost, Nauka, Moskva.
 
9.
Mudryk A.V. (1984), Obschenie kak faktor vospitaniya shkolnikov, Pedagogika, Moskva.
 
10.
Rubinshtain S. (1969), Chelovek i yego mir // Metodologicheskiye i teoreticheskiye problemy psihologii, Nauka, Moskva.
 
11.
Savchenko O.Y. (1995), Vymogy do yakosti pochatkovoi osvity, Poch. shkola. .№1, pp. 4-6.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top