Uniwersytet Szczeciński, Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia
2
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauki o Ziemi
3
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, woj. zachodniopomorskie
CORRESPONDING AUTHOR
Marek Kolbowicz
Marek Kolbowicz, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia, al. Papieża Jana Pawła II 22 A, 70-453 Szczecin, e-mail: m.kolbowicz@interia.pl, tel.: 604-977-430
Introduction: The study aimed at judging the environmental awareness in young people from
West Pomerania Province and their families by assessing their actions towards protecting the
environment. Material and Methods: The sample selection for the study was a non-random one as it involved
a purposeful selection. The material consisted of the data obtained from the 3537 high school
students. The research was carried out using diagnostic surveys. Results: The results of the research provide a basis for undertaking further education not only
children and youth but also adults. Conclusions: Training to raise environmental awareness and environmental protection should be
carried out by competent educators and take place at all levels of education. This process should be
based on formal and informal activities and lead to the dissemination of an ecological culture model
in which effective environmental protection conditions the society’s level of knowledge
REFERENCES(18)
1.
Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.
Christie, B., Higgins, P., Nicol, R., Beames, S. (2012). Znaczenie outdoor learning w Szkocji. Współczesne trendy i perspektywy. In: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny (eds.) Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce. Teoria, przykłady, konteksty (pp. 153). Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Pracownia Nauki i Przygod.
Cichy, D., Tuszyńska, L. (2007). Świadomość i poglądy społeczeństwa regionu mazowieckiego na ochronę środowiska i rozwój zrównoważony. Problemy Ekologii, 11 (3), 164-168.
Górecki, A., Nieszporek, K., Ostruszka, A., Skolarczyk, L., Wójcik, M. (2007). Świadomość ekologiczna młodzieży zamieszkującej okolice wybranych parków narodowych. Roczniki Bieszczadzkie, 15, 283-302.
Grzybowska-Brzezińska, M. (2011). Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania na rynku żywności. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 51, 242-253.
Jarosz, W., Brol, J., Jarzębska, B., Nowińska, Z., Przewoźnik, P. (2005). Postawa proekologiczna wyrazem troski o środowisko i własne zdrowie. Katowice: Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach.
Łubkowska, W., Paczyńska-Jędrycka, M., Jońca, M. (2014). „Outdoor Education” w procesie kształtowania pozytywnych postaw społecznych młodzieży wykluczonej. In: M. Kowalski, A. Knocińska, P. Frąckowiak (eds.) Resocjalizacja-Edukacja-PolitykaSpołeczna.Współczesne konteksty teoriiipraktyki resocjalizacyjnej (pp. 171-182). Próby i Szkice Humanistyczne, 8/2014, Środa Wielkopolska: WWSSE.
Paczyńska-Jędrycka, M., Łubkowska, W., Jońca, M. (2015). Shaping social competences and social capital in children and adolescents by means of non-formal education methods and techniques. Szczecin University Scientific Journal, no. 872, Service Management, 15(1), 67-75. http://dx.doi.org/10.18276/smt....
Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy ekorozwoju, 1(1), 33-40.
Parlak, M. (2005). Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego - założenia program, propozycje metodyczne. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.