Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych, Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych, Zakład Neofilologii
Data publikacji: 19-07-2019
Autor do korespondencji
Małgorzata Dąbrowska
Małgorzata Dąbrowska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: malda@vp.pl, tel. 508 159 617
Wstęp: Niniejszy cykl trzech artykułów poświęcony jest zagadnieniu tzw. ‘dobrego’ ucznia języka obcego, związkom pomiędzy wybranymi czynnikami indywidualnymi a sukcesem w nauce oraz próbie
odpowiedzi na pytanie, czego możemy nauczyć się od uczących się języków obcych, którzy odnoszą
sukces. W Części I. autorka dokonuje przeglądu badań cech, strategii i zachowań ‘dobrego’ ucznia oraz
przedstawia charakterystykę uczniów o wysokich i niższych poziomach osiągnięć. Część II. poświęcona jest roli wybranych czynników indywidualnych oraz omówieniu badań wskazujących na to, w jaki
sposób mogą one wpływać na przebieg i wyniki nauki języka obcego oraz jakich zachowań i strategii
‘dobrych’ uczniów można nauczać i nauczyć się w klasie szkolnej. W Części III. autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych mających na celu identyfikację cech i strategii uczących się o zróż- nicowanych poziomach osiągnięć w nauce języka angielskiego jako obcego w warunkach szkolnych. Materiał i metody: W badaniach wykorzystano narzędzia do diagnozy wybranych cech osobowości,
stylów poznawczych oraz indywidualnych preferencji i wzorców aktywacji strategii uczenia się. Wyniki: Wyniki badań wskazują na istnienie różnic w stosowaniu strategii przez ‘dobrych’
i mniej skutecznych uczniów. Wnioski: Implikacje pedagogiczne zagadnień omawianych w tej serii artykułów powiązane są z ideą instrukcji strategicznej w edukacji językowej, samoregulacji i autonomii w nauce oraz umiejętnościom niezbędnym do kontynuacji uczenia się przez całe życie.
REFERENCJE(34)
1.
Abraham, R., Vann, R. (1987). Strategies of two language learners: a case study. In: A. Wenden, Rubin, J. (eds.), Learner Strategies in Language Learning (pp. 85-102). Cambridge: Prentice Hall.
Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), 14-26. Accessed at: http://www.google.pl/webhp?nor....
Cohen, A. D. (2010). Focus on the Language Learner: Styles, Strategies and Motivation. In: N. Schmitt (ed.), An Introduction to Applied Linguistics (2nd ed.) (pp. 161-178). London: Hodder Education.
Dąbrowska, M. (2008). Strategies of Foreign Language Learning and Use: the Educational Value of Strategy Training in Teaching English to Adult Learners. Unpublished Ph.D. dissertation written under the supervision of Professor Hanna Komorowska. Warsaw: Warsaw University, The Institute of English Studies.
Dąbrowska, M. (2011). Cel kształcenia językowego – nauczyć się, jak się uczyć. In: H. Komorowska (ed.), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Podręcznik akademicki (pp. 78-103). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language Journal, 73(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/j.1540....
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1990a). Adult language learning styles and strategies in an intensive training setting. Modern Language Journal 74(3), 311-327. https://doi.org/10.1111/j.1540....
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1990b). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adults’ language learning strategies. The Modern Language Journal 73(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/j.1540....
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1995). Cognition plus: Correlates of adult language proficiency. Modern Language Journal 79, 67-89. https://doi.org/10.1111/j.1540....
Ehrman, M., Leaver, B. L, Oxford, R. L. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31(3), 313-330. https://doi.org/10.1016/S0346-....
Naiman, N., Frohlich, M., Stern, H. H., Todesco, A. (1978, 1996). The Good Language Learner. The Ontario Institute For Studies in Education Modern Languages in Practice: 4. Multilingual Matters.
Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: a synthesis of studies with implications for strategy training. System, 17(2), 235-247. https://doi.org/10.1016/0346-2....
Oxford, R. L. (2002). Language Learning Strategies in a Nutshell: Update and ESL Suggestions. In: J. C. Richards, W. A. Renandya (eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 124-132). Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. L., Ehrman, M. (1995). Adults’ Language Learning Strategies in an Intensive Foreign Language Programme in the United States. System23(3), 359-386. https://doi.org/10.1016/0346-2....
Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research, history, and typology. In: A. L. Wenden, J. Rubin (eds.), Learner Strategiesin Language Learning (pp. 15-30). Cambridge: Prentice Hall.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.