PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Tutoring w środowisku akademickim: od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówieśniczego
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Neofilologii, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
 
2
Zakład Neofilologii, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data nadesłania: 22-12-2021
 
 
Data akceptacji: 24-02-2022
 
 
Data publikacji: 20-06-2022
 
 
Autor do korespondencji
Izabela Dąbrowska   

Zakład Neofilologii, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Sidorska, 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2022;16(1):1-19
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Poniższy artykuł dotyczy kwestii tutoringu oraz tutoringu rówieśniczego, stosowanych w różnych środowiskach akademickich. Przedstawiono tło historyczne tych metod pracy w angielskim szkolnictwie wyższym, używanych już w średniowieczu, a w późniejszych wiekach wykorzystanych w innych obszarach edukacji w Wielkiej Brytanii i na świecie. Powody stosowania praktyki tutoringu na uczelniach i w szkołach znacznie się jednak różniły - podczas gdy w środowisku akademickim służył on rozwojowi osobistemu studentów, w innych typach szkół był sposobem rozwiązywania problemów wynikających z niestabilnych warunków polityki społecznej, gospodarczej czy edukacyjnej państwa. Materiał i metody: nie dotyczy Wyniki: nie dotyczy Wnioski: Obecnie, w związku z ponownym zainteresowaniem edukacją spersonalizowaną, tutoring oraz tutoring rówieśniczy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a zróżnicowane techniki tutoringowe są włączane do programów nauczania zarówno w szkolnictwie wyższym, jak i na innych poziomach kształcenia.
 
REFERENCJE (34)
1.
Ali, N., Answer, M., Abbas, J. (2015). Impact of Peer Tutoring on Learning of Students. Journal for Studies in Management and Planning 1(2), pp. 61- 67.
 
2.
Bonetti, L. (2021). Teaching and learning. Available at: https://www.undergraduate.stud..., accessed: 17 September 2021.
 
3.
Brdulak, J., Glińska-Lewczuk, K., Janus-Sitarz, A., Uriasz, J. (2021). A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Warsaw: Ministry of Education and Science.
 
4.
Brodrick, G. C. (1885). Memorials of Merton College with Biographical Notices of Wardens and Fellows. Oxford: Clarendon Press.
 
5.
Burn, K. (2018). Promoting critical conversations: the distinctive contribution of higher education as a partner in the professional preparation of new teachers. The Journal of Education for Teaching at 40, pp. 38-49.
 
6.
Burns, T. and Sinfield, S. (2004). Essential Study Skills. The Complete Guide to Success at University. London: Sage Publications.
 
7.
Clark, J. (2001). The Oxford Tutorial from the Student Perspective. In D. Palfreyman (ed). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 94-97). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
 
8.
Curzon, L. (1909). Principles and Methods of University Reform. Oxford: Oxford University Press.
 
9.
Czerkieda, P., Fingas, B., Szala, M. (2015). Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Oficyna.
 
10.
Damon, W., Phelps, E. (1989). Critical Distinctions Among Three Approaches. In N.M. Webb (ed.). Peer Interaction, Problem-Solving, And Cognition: Multidisciplinary Perspectives (pp. 9-19). New York: Pergamon Press.
 
11.
Dash, B., Baral, S., Jena, S. (2015). Peer tutoring: Theoretical Foundation and Benefits. Online International Interdisciplinary Research Journal 5, pp. 165-186.
 
12.
Dormor, D. (2016). Jewel in the Crown? The Oxford College: its origin, character and future. Available at: https://www.cetl.hku.hk/conf20..., accessed: 27 August 2021.
 
13.
Duran, D., Topping, K. (2017). Learning by Teaching. Evidence-based Strategies to Enhance Learning in the Classroom. London and New York. Routledge.
 
14.
Fisher, P.J., Bates, A., Gurvitz, G.J. (2014). The Complete Guide to Tutoring Struggling Readers – Mapping Interventions to Purpose and CCSS. Amsterdam and New York. Teachers College Press.
 
15.
Gilis, A., Clement,M., Laga, I., Pauwels, P. (2008). Establishing a competence profile for the role of student-centred teachers on higher education in Belgium. Research in Higher Education 49(6), pp. 531-554. DOI: 10.1007/s11162-008-9086-7.
 
16.
Gillepie, P., Lerner, N. (2008). The Longman Guide to Peer Tutoring. New York: Pearson Longman.
 
17.
Greenwood, C.R., Carta, J.J., Hall, R.V. (1988). The use of peer tutoring strategies in classroom management and education instruction, School Psychology Review 17, pp. 258-275.
 
18.
Grey D., Osborne, C. (2020). Perceptions and principles of personal tutoring. Journal of Further and Higher Education 44(3), pp. 285-299. DOI: 10.1080/0309877X.2018.1536258.
 
19.
Karpińska-Musiał, B., Panońko, M. (2018). Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
 
20.
Lochtie, D., McIntosh, E., Stork, A., Walker, B.W. (2018). Effective Personal Tutoring in Higher Education. St Albans: Critical Publishing.
 
21.
Meiklejohn, J.M.D. (1881). An old educational reformer. Dr Andrew Bell. Edinburgh and London: Blackwood.
 
22.
Newman, J.H. (2014). The Idea of University. London: Assumption Press.
 
23.
Palfreyman, D. (2001). The Oxford Tutorial: Sacred Cow or Pedagogical Gem? In D. Palfreyman (ed.). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 14-37). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
 
24.
Pirini, J. (2017). Peer Tutoring. A training and facilitation guide. Wellington: Nzcer Press.
 
25.
Pommerening, A. (2020). Staying on Top in Academia. A Primer for (Self-) Monitoring, Young Researchers in Natural and Life Sciences. New York and Berlin: Springer International Publishing.
 
26.
Roscoe, R., Chi, M. (2007). Understanding Tutor Learning: Knowledge-Building and Knowledge-Telling in Peer Tutors’ Explanations and Questions. Review of Educational Research 10, pp. 1-40.
 
27.
Rosewal, G. M., Mims, A., Evans, M.D., Smith, B., Young, M., Burch, M., Croce, R., Horvat, M., Block, M. (1995). Effects of collaborative peer tutoring on urban seventh graders. The Journal of Educational Research 88(5), pp. 275-279.
 
28.
Strayhorn, J.M., Jr., Strain, P.S., Walker, H.M. (1993). The Case for Interaction Skills Training in the Context of Tutoring as Preventative Mental Health Intervention in Schools. Behavioural Disorders 19(1), pp. 11-26.
 
29.
Tapper, T., Palfreyman, D. (2011). Oxford, the Collegiate University. Conflict, Consensus and Continuity. Springer.
 
30.
Topping, K. (1988). The Peer Tutoring Handbook. Promoting Co-operative Learning. Cambridge, MA: Brookline Books.
 
31.
Topping, K., Nixon, J., Sutherland, J., Yarrow, F. (2000). Paired writing: A framework for effective collaboration. Reading 34 (2), pp. 79 -89.
 
32.
Topping, K., Duran, D., von Keer, H. (2016). Using peer tutoring to improve reading skills. A practical guide for teachers. London and New York: Routledge.
 
33.
Topping, K. (2001). Paired Reading, Writing and Spelling: A Practical Guide to Paired Learning with Peers, Parents and Volunteers. London and New York: Continuum.
 
34.
Smith. P.P. (2001). Engineering the Tutorial Experience. In: Palfreyman, D. (ed). The Oxford Tutorial: ‘Thanks, you taught me how to think’ (pp. 61-67). Oxford: Oxford Centre for Higher Education Policy Studies.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top