PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
NOWA DUCHOWOŚĆ JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNO-KULTUROWE W NOWOCZESNYM SPOŁECZEŃSTWIE
 
Więcej
Ukryj
1
Wiesław Romanowicz
 
 
Data publikacji: 22-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Wiesław Romanowicz   

Wiesław Romanowicz, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Socjologii, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: romanowicz@poczta.onet.pl, tel.: 83 344 99 11
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2017;11(3):7-13
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule został podjęty problem funkcjonowania religii we współczesnych społeczeństwach. Jego celem jest zaprezentowanie pojęcia nowej duchowości oraz jej empirycznego odzwierciedlenia w społeczeństwie polskim. Jako nowatorski wyraz interpretacji rzeczywistości społecznej jest odpowiedzią na dystansowanie się współczesnego człowieka wobec tradycyjnie instytucjonalnych form życia zbiorowego. Nowa duchowość jako zjawisko społeczne coraz bardziej wnika we współczesną kulturę, a w wyniku swojej obecności w przestrzeni społecznej, systematycznie poszerza swoje oddziaływanie na jednostki i staje się trwałym elementem funkcjonowania społeczeństw. W perspektywie chybotliwej rzeczywistości współczesnego świata wnika do wielu obszarów życia zbiorowego i skutecznie wpływa na postawy dzisiejszego człowieka.
REFERENCJE (21)
1.
Beyer P. (2005), Religia i globalizacja. Nomos, Kraków.
 
2.
Berger P.L. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Nomos, Kraków.
 
3.
Boguszewski R. (2006), Czy Polacy są przesądni? Komunikat badań CBOS. Warszawa.
 
4.
Davie G. (2010), Socjologia religii. Nomos, Kraków.
 
5.
Dobbelaere K. (2008), Sekularyzacja: trzy poziomy analizy. Nomos, Kraków.
 
6.
Durkheim E. (1990), Elementarne formy życia religijnego. PWN, Warszawa.
 
7.
Hervieu-Léger D. (1999), Religia jako pamięć. Nomos, Kraków.
 
8.
Mariański J. (2004), Sekularyzacja, W: M. Libiszowska-Żółtkowska, J. Mariański (red.), Leksykon socjologii religii. Verbinum, Warszawa, s. 365.
 
9.
Mariański J. (2010), Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Oficyna Naukowa, Warszawa.
 
10.
Mariański J., Wargacki S. (2011), Nowa duchowość jako megatrend społeczny i kulturowy. Przegląd Religioznawczy, nr 4, s. 134-135.
 
11.
Mariański J. (2013), Sekularyzacja, Desekularyzacja, Nowa duchowość. Studium socjologiczne. Nomos, Kraków.
 
12.
Mariański J. (2014), Wiara i wierzenia Polaków w niestabilnej nowoczesności. Analiza socjologiczna. KUL, Lublin.
 
13.
Mielicka H. (2010), Doświadczenie religijne jako paradygmat duchowości człowieka współczesnego. Przegląd Religioznawczy, nr 3, s. 18-28.
 
14.
Pasek Z. (2010), O przydatności pojęcia duchowość do badań nad współczesną kulturą, W: M. LibiszowskaŻółtkowska, S. Grotowska (red.), Religijność i duchowość – dawne i nowe formy, Nomos, Kraków, s. 23.
 
15.
Pawluczuk W. (2004), Duchowość, W: M. Libiszowska-Żółtkowska, J. Mariański (red.), Leksykon socjologii religii. Verbinum, Warszawa, s. 91.
 
16.
Ryczan K. (2003), Religijność Polaków w opinii duszpasterza. Ateneum Kapłańskie 141, nr 2-3, s. 206-217.
 
17.
Sochoń J. (2012), Religia w projekcie postmodernistycznym. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin.
 
18.
Sroczyńska M. (2008), O sekularyzacji i sakralizacji w społeczeństwie polskim (Refleksja nad kondycją katolicyzmu), W: Borowik I. i inni (red.), Oblicza religii i religijności. Nomos, Kraków, s. 156.
 
19.
Stachowska E., Stachowski Z. (2012), Między religijnością a nową duchowością czyli ponowoczesny mainstream religijno-kulturowy. Przegląd Religioznawczy, nr 2, s. 29-38.
 
20.
Waloszczyk K. (2006), Duchowość ekologiczna – wartości i ograniczenia, W: W. Galewicz (red.), Świadomość środowiska. Universitas, Kraków, s. 243.
 
21.
Wargacki S. (2011), Współczesny człowiek i sacrum. Misje Dzisiaj, nr 2, s. 4.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top