PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Postrzeganie kompetencji społecznych w czasie pandemii SARS-COV-2 podczas nauki zdalnej wśród studentów Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Socjologii, Akademia Bialska Nauk Stosowanych
 
 
Data nadesłania: 04-07-2022
 
 
Data ostatniej rewizji: 22-09-2022
 
 
Data akceptacji: 14-11-2022
 
 
Data publikacji: 29-12-2022
 
 
Autor do korespondencji
Olga Anna Filipiak   

Zakład Socjologii, Akademia Bialska Nauk Stosowanych
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2022;16(1):332-350
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza opinii studentów ABNS na temat spostrzegania ich kompetencji społecznych w czasie pandemii SARS-CoV-2 podczas zdalnej. Materiał i metody: Badania zostały zrealizowane metodą sondażu diagnostycznego, na potrzeby którego opracowano kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 76 studentów z ABNS. Wyniki: Respondenci pozyskiwali wiedzę na temat pandemii głównie z internetu. Najczęstszym skutkiem pandemii odczuwanym przez rodziny był stres. Nauka zdalna według studentów zwiększała ilość czasu wolnego oraz pozytywnie wpływała na planowanie pracy własnej, jednak największą trudnością podczas jej trwania był brak kontaktu z koleżankami i kolegami. Zdecydowana większość respondentów zauważyła potrzebę stałego doskonalenia swoich kompetencji społecznych Najbardziej cenionymi przez studentów kompetencjami są: odpowiedzialność i rzetelność, umiejętności związane z szybkim rozwiązywaniem konfliktów i zorganizowanie. Wnioski: Kompetencje społeczne oraz ich rozwój zyskują coraz większego znaczenia, szczególnie w niepewnych i trudnych czasach drugiej dekady XXI wieku. Nacisk na ich kształtowanie wśród studentów powinien być jednym z ważniejszych celów współczesnej uczelni wyższej.
REFERENCJE (10)
1.
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
 
2.
Borkowski J. (2003). Podstawy psychologii społecznej, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
 
3.
Matczak, A.(2007), Kwestionariusz kompetencji społecznych. KKS, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
 
4.
Miłkowska A., Rostowska T.(2013), Kompetencje społeczne u młodzieży z rodzin zastępczych oraz rodzin pełnych. Psychologia wychowawcza, nr 4, s. 64–79.
 
5.
Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Warszawa: Difin.
 
6.
Smółka, P.(2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Wydawnictwo Wotlers Kluwer Polska Sp. z o.o.
 
7.
Tomorowicz, A. (2011), Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym. Psychiatria, tom 8, nr 3, 91–96, https://journals.viamedica.pl/... (dostęp: 18.08.2022).
 
8.
 
9.
 
10.
Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, (2006/962/WE), https://eur-lex.europa.eu/lega..., (dostęp: 19.08.2022).
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top