PL EN
KOMUNIKAT O WYNIKACH BADAŃ; KOMUNIKAT Z KONFERENCJI
Reklamy i kampanie społeczne w percepcji studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
 
2
Wydział Humanistyczny , Katedra Badań Mediów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
 
 
Data nadesłania: 08-11-2022
 
 
Data ostatniej rewizji: 11-12-2022
 
 
Data akceptacji: 12-12-2022
 
 
Data publikacji: 28-12-2022
 
 
Autor do korespondencji
Małgorzata Dankowska-Kosman   

Instytut Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, OLSZTYN, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2022;16(1):316-331
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem badań była próba ukazania sposobu postrzegania kampanii społecznych przez studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Materiał i metody: Problem badawczy dotyczył celu i skuteczności kampanii społecznych. Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym, realizowanym na UWW. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety udostępniony studentom drogą internetową. Wyniki: Wyniki przeprowadzonych badań ( 590 respondentów) pozwoliły poznać opinie studentów na temat idei kampanii społecznej i jej skuteczności. Pokazały, że głównym celem kampanii jest zwracanie uwagi na ważny problem społeczny, a o jej skuteczności decyduje prosty przekaz. Wnioski: Z badań wynika, ze studenci uniwersytetu mają do czynienia z kampaniami społecznymi niemal codziennie i uważają je za potrzebne. Potrafią określić ich cel i determinanty skuteczności. wskazać tematykę jaka dominuje w reklamach społecznych i wymienić niektóre hasła reklamowe. Może to wskazywać, że kampanie stają się znaczące jako narzędzie rozwiązywania problemów. Wyniki badań ukazały też kwestie wymagające uzupełniania, co może stanowić motywację do kontynuacji badań.
REFERENCJE (22)
1.
Bogunia-Borowska, M., Zmieniamy świat na plus, czyli przypadek reklamy społecznej, Kultura Popularna, 2003, nr 3, (s.103-105).
 
2.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
3.
Dudziak, A. (2012). Informacyjne i perswazyjne funkcje reklamy społecznej w świetle antropologii i aksjologii. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
 
4.
Gołębiewska, M. (2002). Estetyka i antyestetyka w reklamie społecznej. W: M. Ostrowicki (red.), Estetyka reklamy (s.205-220). Kraków: Agencja Wydawniczo-Poligraficzna.
 
5.
Gołaszewska-Kaczan, U. (2009). Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
 
6.
Herbuś I. (2016). Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych, [w:] Zarządzanie nr 22, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej” (s.93-101). red. M. Szajt, Częstochowa 2016.
 
7.
Konieczna, A. (2010) Szok narzędziem kampanii społecznych, W: B. Iwankiewicz-Rak (red.), Problemy zarządzania współczesną firmą- teoria i przykłady (s. 164-165), Wrocław.
 
8.
Kozłowska A. (2012). Techniki perswazyjne oddziałujące na postawy konsumpcyjne. W:A. Kozłowska Strategie komunikacji reklamowej z konsumentem (s.97-113). Warszawa.
 
9.
Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice ( s.36-37). Gdańsk: GWP.
 
10.
Łukaszewska-Bezulska, J. (2014). „Bo byłem przybyszem…” - analiza polskich kampanii społecznych dotyczących problematyki migracji” W: G. Firlit-Fesnak,. Ł. Łotocki (red.), Imigranci w polskim dyskursie publicznym (s.239-260). Warszawa: PWN.
 
11.
Antczak, E.(2002).Kampania odniosła sukces. W:D.Maison, N.Maliszewski (red.).Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej.(s.101-103). Kraków: Agencja Wasilewski.
 
12.
D. Maison, D. N. Maliszewski(2008). Co to jest reklama społeczna. W: D. Maison, P. Wasilewski (red.), Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej (s.9-43). Kraków: Agencja Wasilewski.
 
13.
Nowacki. R. (2006) Reklama. Podręcznik. Warszawa: Difin.
 
14.
Scheffs, Ł.(2015).Marketing społeczny, kampania społeczna i reklama społeczna próba systematyzacji pojęć. W: P. Pawełczyk ( red.), Kampanie społeczne jako forma socjotechniki (s.38). Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
 
15.
Stafiej-Bartosik,A. Maison,D.(2007) Reklama społeczna – czym jest i jak się zmienia, W: P.Wasilewski (red.), Szlachetna Propaganda Dobroci, czyli drugi tom o Reklamie Społecznej (s.8-18). Kraków: Agencja Wasilewski.
 
16.
Tarczydło B. (2013), Kampania społeczna w teorii i praktyce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 157, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka.
 
17.
Wasielewski, P. (2007). Polskie kampanie społeczne w latach 2002-2006. W: P. Wasilewski (red.), Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, (s.24-136). Kraków: Agencja Wasilewski.
 
18.
Wasilewski, P. (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o Reklamie Społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
 
19.
Grzegorczyk, A. (2009), Zarządzanie kampanią społeczną – raport badawczy. Pobrane z: https://vdocuments.site/zarzdz... [dostęp: 10.10.2022].
 
20.
Kicińska, M. (2012), Równość płci w polskich kampaniach społecznych. Pobrane z:http://rownoscplci.pl/uploads/... [ dostęp 12.09.2022].
 
21.
Limański. A., I. Drabik, I.(2007). Marketing w organizacjach non-profit. Warszawa: PWN.
 
22.
Witkowska, Kampanię społeczną definiuje jej cel - dobro wspólne . Rozmowa z Pawłem Prochenko, Pobrane z: https://raportcsr.pl/kampanie-...,[ dostęp 03.10.2022].
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top