PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Potencjał edukacyjny komiksu w czasie wojny
 
Więcej
Ukryj
1
Szkoła Podstawowa nr 38, Szkoła, Polska
 
2
Wydział Teorii i Metod Kształcenia Podstawowego, Uniwersytet Państwowy Mukaczewo Ukraina., Ukraine
 
 
Data nadesłania: 28-07-2022
 
 
Data ostatniej rewizji: 04-09-2022
 
 
Data akceptacji: 05-09-2022
 
 
Data publikacji: 16-11-2022
 
 
Autor do korespondencji
Anna Iwona Kocot   

Szkoła Podstawowa nr 38, Szkoła, Sikorskiego 56, 42-200, Częstochowa, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2022;16(1):301-315
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: W artykule podkreślono, że nowoczesna szkoła ma zapewnić kształtowanie i wszechstronny rozwój osobowości jednostki.Określono potencjał edukacyjny komiksu w warunkach stanu wojennego na Ukrainie. Materiał i metody: Artykuł powstał po zapoznaniu się z bieżącymi materiałami dotyczącymi użytkowania komiksu jako narzędzia do pracy z dziećmi w czasie wojny. Wyniki: Czytanie komiksów jest o wiele łatwiejsze i ciekawsze niż długich tekstów. Komiksy tworzone przez zespół Ministerstwa Edukacji i Kultury Ukrainy mogą być wykorzystane na lekcjach czytania literackiego, języka ukraińskiego, będą świetnym początkiem rozmowy lub lekcją edukacyjną o wychowaniu moralnym. Pomogą także rozwijać kreatywność mowy, wpływają na spójną mowę dziecięcą. Wnioski: Na każdym etapie edukacyjnym znajdzie się miejsce dla zastosowania komiksu, jednak, aby było ono pełne i wiele wnoszące w umiejętności uczniów, jego treści muszą być dobrze dobrane. Oczywiście ostateczna decyzja należy do nauczyciela, którego zadaniem jest ocena, czy komiks jest adekwatny do wieku uczniów.
REFERENCJE (29)
1.
Brak autora. (2022). A comic for children from the frontline areas. Pobrane z: https://prometheus.ngo/works/s....
 
2.
Brak autora. (2022). Advice from the defender of Ukraine: the Ministry of Education and Culture has developed an informational comic for children in a state of war. Pobrane z: https://mon.gov.ua/ua/news/por....
 
3.
Berger, A. (1973). The Comics - Stripped American. New York. Penguin books.
 
4.
Birek, W. (red.). (2008) Komiks dla dzieci w Polsce – propozycje badawcze. W pobliżu literatury dziecięcej. Rzeszów.Centrala.
 
5.
Combs, J. (2003). Creating comics: Visual and Verbal Thinking in the Ultimate Show and Tell, Williamsburg. Pobrane z http://www.janettekennedy.com/ 599site/combsproject.pdf.
 
6.
Drabik, L., Kubiak – Sokół A, Sobol, E. (2001). Słownik języka polskiego PWN, Warszawa. PWN.
 
7.
Dyduchowa, B. (1994). Co nauczyciel powinien wiedzieć o komiksie. Polonistyka, nr 3 ,6-8.
 
8.
UNICEF (2022). Two Million Children Have Already Fled Ukraine. Pobrane z: https://unicef.pl/co-robimy/ak....).
 
9.
Gene, Y. (2013). Comics in Education. Pobrane z: https://www.geneyang.com/comic....
 
10.
Gromadzka, B. (2009). Historyjka obrazkowa i komiks jako wprowadzenie do narracji intermedialnej. Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej. Nr 20, 23-24.
 
11.
Grupa akademickich ekspertów i twórców komiksu. (2014). C2E2: Creators, Educators Discuss Kids, Comics and Literacy. Pobrane z: https://www.cbr.com/c2e2-creat....
 
12.
Jędrzejewska, D. (2009). Powieści Henryka Sienkiewicza jako inspiracja dla twórców komiksów. Katowice. Składnica naukowa.
 
13.
Książek-Szczepanikowa, A. (1996). Ekranowy czytelnik. Szczecin.Rozprawy i studia.
 
14.
Kramarenko, I.S., Kornisheva, T.L., Silyutina I.O. (2022). Adaptation of distance education in higher education to the conditions of martial law. Perspectives and innovations of science , nr 4(9). Pobrane z: http://perspectives.pp.ua/inde....
 
15.
Kruszewska, A., Lavrenova, M. (2022). The educational opportunities of Ukrainian children at the time of the Russian invasion: perspectives from teachers. Education, nr 3(13), 3-5. https://doi.org/10.1080/030042....
 
16.
Kuliczkowska, K. (1974). W obrazkowym mikroświecie. Literatura na Świecie , nr 8, 9-12.
 
17.
Lavrenova, M. (2018). Ways of using comics in the educational process Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Pedagogy and Psychology, nr 2(8). 7-13.
 
18.
Lipka-Chudzik, K.(1995). Przekaz werbalny i niewerbalny w komiksie. Składnica naukowa. Zeszyty komiksowe, red. M. Błażejczyk, Pobrane z: http://www.zeszytykomiksowe.or....
 
19.
Marianthi ,V., Boloudakis ,M. Retalis, Symeon, From digitised comic books to digital hypermedia comics books: their use in education Pobrane z: www.comicstripcreator.org/files/papers/DigitalHypermediaComics.pdf.
 
20.
Mazurkiewicz, A. (2010). Edukacja wobec kultury obrazu (na przykładzie komiksu) . Biuletyn Informacji Bibliotecznych i kulturalnych Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, nr 17, 9-11.
 
21.
McCloud, S. (1994). Understanding Comics: The Invisi-ble Art. New York. William Morrow Paperbacks.
 
22.
Ostapenko, L. P., Solovyova, O.K. (2022). Didactic potential of comics. Pobrane z: http://www.institutemvd.by/com....
 
23.
Zalensky, W. (2022) On the introduction of martial law in Ukraine. Decree №64/2022 Pobrane z: https://www.president.gov.ua/d...) .
 
24.
Pater-Ejgierd, N. (2010). Kultura wizualna a edukacja. Poznań. Fundacja Tranzyt.
 
25.
Prucnal, M. (2012). Protection of Children Against Participation in Hostilities in Contemporary International Law. Warszawa. Ombudsman for Children’s Office.
 
26.
Riches, A. (2009). When the Comics Went to War. Wielka Brytania. Mainstream Publishing.
 
27.
Smolyaniuk, V. (2011). Martial law Political encyclopedia . Kyiv. Parliamentary Publishing House.
 
28.
Teoplitz, K.T. (1985). Sztuka komiksu. Warszawa. Czytelnik.
 
29.
Tierney, W. G. (2020). Get real: 49 challenges confronting higher education. New York. Suny Press.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top