Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
2
Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
3
International Relations Department, Klaipėdos Valstybinė Kolegija, Lithuania
Data nadesłania: 06-05-2024
Data ostatniej rewizji: 10-09-2024
Data akceptacji: 11-09-2024
Data publikacji: 14-11-2024
Autor do korespondencji
Stanisława Katarzyna Nazaruk
Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Streszczenie: Uciekający przed wojną obywatele Ukrainy trafiają do Polski. Zgodnie z polskim prawem oświatowym dzieci ukraińskich uchodźców podlegają obowiązkowi szkolnemu i uczęszczają do szkół razem z dziećmi pochodzenia polskiego. Materiał i metody: Celem badań było określenie relacji dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej. Badania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym przeprowadzono wśród 101 dzieci w szkołach podstawowych w klasach ,,O” na terenie woj. lubelskiego. W badaniach zastosowano autorskie narzędzie badawcze zwane Arkuszem umiejętności społecznych. Wyniki: Analiza wyników badań wykazała różnice w poziomie niektórych umiejętności kształtujących relacje dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej, a nawet ich największe zróżnicowanie w niektórych przypadkach. Wnioski: Wynik diagnozy relacji dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej można zinterpretować w odniesieniu do całej badanej grupy jako zadawalający mając na uwadze problemy dzieci, ich emocje i doświadczenie traumy wojennej ale w niektórych przypadkach odnotowano umiejętności sprawiające dzieciom trudności w ich opanowaniu. W związku z tym rekomenduje się w stosunku do niektórych dzieci podjęcie zaplanowanych w sposób profesjonalny działań interwencyjnych.
REFERENCJE(29)
1.
Baranowska, A.S. (2020). Bariery integracji uczniów cudzoziemskich ze środowiskiem szkolnym. Studia Edukacyjne 59, 215-236. DOI:10.14746/se.2020.59.14.
Costello, C., Foster, M. (2022). (Some) refugees welcome: When is differentiating between refugees unlawfuldiscrimination? International Journal of Discrimination and the Law, 22(3): 244-80. https://doi.org/10.1177/135822....
Deptuła, M., Misiuk, A. (2016).Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deslandes, R., Trudeau, F., Rivard, M.-C., Lemoyne, J., Joyal, F. (2012). Role of family, school, peers and community in the adaptation process of young immigrants. International Journal about Parents in Education, 6 (1), ss.1-14.
Di Maggio, A., Jacyna, M., Kolasiński, T., Kotrych, Z., Owczarek, A., Pujszo, P., Żurawska, W. (2022). Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy. Transatlantic Future Leaders Forum dla Ministerstwa Edukacji i Nauki. https://transatlanticforum.org... (dostęp: 11.03.2024).
Grzymała-Kazłowska, A. (2008). „Integracja” – próba rekonstrukcji pojęcia. W: A Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.) Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: Wydawnictwa UW, s. 29-50.
Gulińska, A. (2021). Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole. Rozprawy Społeczne, 15(2), 40-54. https://doi.org/10.29316/rs/13....
Jurek, K., Betlej, A., Niewiadomska, I. (2022). Proces integracji społecznej dzieci ukraińskich w polskim systemie oświaty. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kopczak-Wirga, A., Kasperska-Kurzawa, K. (2022). Przejawy zjawiska parentyfikacji wśród dzieci ukraińskich na skutek migracji i uchodźctwa. Roczniki Nauk Społecznych, T. 1 4 (50), no. 3:123-142. doi:https://doi.org/10.18290/rns22....
Muszyńska, E. (2020). Relacje rówieśnicze jako sfera działań wychowawcy klasy szkolnej. Wychowanie w Rodzinie, t. XXII (1/2020). DOI: 10.34616/wwr.2020.1.113.128.
Pacek, M. (2022). Integration Policy of Immigrants With Particular Emphasis on Ukrainian Children in Poland. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 2/2022: 31:45. DOI: 10.33067/SE.2.2022.3.
Perez-Felkner, L. (2013). Socialization in childhood and adolescence. W: J. DeLamater, A. Ward (Eds.), Handbook of Social Psychology (2nd ed.).Springer Publishing,p.119–149. https://doi. org/10.1007/978-94-007-6772-0_5.
Popyk, A. (2021). Social Capital and Agency in the Peer Socialization Strategies of Migrant Children in Poland. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 47(4 (182), 117-137. https://doi. org/10.4467/25444972smpp.21.055.14808.
Popyk, A. (2023). Polska szkoła oczami dzieci-migrantów. Od akceptacji do socjalizacji, Studia Migracyjne– Przegląd Polonijny, nr 1 (187), s.53-70. DOI: 10.4467/25444972SMPP.22.021.16491.
Raport o uchodźcach z Ukrainy w największych polskich miastach. (2022). Centrum Analiz i Badań UMP. Pobrano z: https://metropolie.pl/ artykul/miejska-goscinnosc-wielki-wzrost-wyzwania-i-szanseraporto-uchodzcach-z-ukrainy-w-najwiekszych polskich- miastach (dostęp: 25.05.2022).
Raport specjalny ,,Uchodźcy z Ukrainy w Polsce” (2022). Opracowany na podstawie badań przeprowadzonych przez Platformę Migracyjną EWL oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrano z: https://studium.uw.edu.pl/ raport-specjalny-uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce/ (dostęp:25.05.2022).
Saturno, J. (2023).Bliskość pomiędzy językami słowiańskimi a integracja uchodźców z Ukrainy w Polsce, Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. Tom 30, no. 1. https://doi.org/10.14746/pspsj. 2023.30.1.9.
Slany, K., Strzemecka, S. (2016). Who are we? Cultural valence and children’s narratives of national identifications. European Migration Review, 5(1), 13-34. https://doi.org/10.17467/ ceemr.2016.03.
Strzemecka, S. (2015). School Integration in the eyes of migrant children. Based on the Polish migration to Norway. Przegląd Socjologiczny, 64(1), 81-101.
Tudge, J., Rogoff, B. (1995). Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygotskiego. W: A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (ss. 180-213). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Woltran, F., Hassani, S., Schwab, S. (2023). Schooling of Refugee Students from Ukraine in Austria and Its Risk for Creating Educational Inequity. Journal of Language, Identity and Education. DOI:10.1080/15348458.2023.2275741.
Zalewska, E. (2017). Sytuacja wychowawcza i edukacyjna dzieci-uchodźców w Polsce. W: U. Markowska-Manista, B. Pasamonik (red.), Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo APS, T.II, ss.95-117.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.