PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Relacje dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej. Przykłady z praktyki pedagogicznej
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
 
2
Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
3
International Relations Department, Klaipėdos Valstybinė Kolegija, Lithuania
 
 
Data nadesłania: 06-05-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 10-09-2024
 
 
Data akceptacji: 11-09-2024
 
 
Data publikacji: 14-11-2024
 
 
Autor do korespondencji
Stanisława Katarzyna Nazaruk   

Zakład pedagogiki, Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2024;18(1):472-486
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Uciekający przed wojną obywatele Ukrainy trafiają do Polski. Zgodnie z polskim prawem oświatowym dzieci ukraińskich uchodźców podlegają obowiązkowi szkolnemu i uczęszczają do szkół razem z dziećmi pochodzenia polskiego. Materiał i metody: Celem badań było określenie relacji dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej. Badania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym przeprowadzono wśród 101 dzieci w szkołach podstawowych w klasach ,,O” na terenie woj. lubelskiego. W badaniach zastosowano autorskie narzędzie badawcze zwane Arkuszem umiejętności społecznych. Wyniki: Analiza wyników badań wykazała różnice w poziomie niektórych umiejętności kształtujących relacje dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej, a nawet ich największe zróżnicowanie w niektórych przypadkach. Wnioski: Wynik diagnozy relacji dzieci-uchodźców w grupie rówieśniczej można zinterpretować w odniesieniu do całej badanej grupy jako zadawalający mając na uwadze problemy dzieci, ich emocje i doświadczenie traumy wojennej ale w niektórych przypadkach odnotowano umiejętności sprawiające dzieciom trudności w ich opanowaniu. W związku z tym rekomenduje się w stosunku do niektórych dzieci podjęcie zaplanowanych w sposób profesjonalny działań interwencyjnych.
 
REFERENCJE (29)
1.
Baranowska, A.S. (2020). Bariery integracji uczniów cudzoziemskich ze środowiskiem szkolnym. Studia Edukacyjne 59, 215-236. DOI:10.14746/se.2020.59.14.
 
2.
Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
 
3.
Costello, C., Foster, M. (2022). (Some) refugees welcome: When is differentiating between refugees unlawfuldiscrimination? International Journal of Discrimination and the Law, 22(3): 244-80. https://doi.org/10.1177/135822....
 
4.
Deptuła, M., Misiuk, A. (2016).Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
5.
Deslandes, R., Trudeau, F., Rivard, M.-C., Lemoyne, J., Joyal, F. (2012). Role of family, school, peers and community in the adaptation process of young immigrants. International Journal about Parents in Education, 6 (1), ss.1-14.
 
6.
Di Maggio, A., Jacyna, M., Kolasiński, T., Kotrych, Z., Owczarek, A., Pujszo, P., Żurawska, W. (2022). Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy. Transatlantic Future Leaders Forum dla Ministerstwa Edukacji i Nauki. https://transatlanticforum.org... (dostęp: 11.03.2024).
 
7.
Grzymała-Kazłowska, A. (2008). „Integracja” – próba rekonstrukcji pojęcia. W: A Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.) Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: Wydawnictwa UW, s. 29-50.
 
8.
Gulińska, A. (2021). Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole. Rozprawy Społeczne, 15(2), 40-54. https://doi.org/10.29316/rs/13....
 
9.
Jurek, K., Betlej, A., Niewiadomska, I. (2022). Proces integracji społecznej dzieci ukraińskich w polskim systemie oświaty. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
10.
Kopczak-Wirga, A., Kasperska-Kurzawa, K. (2022). Przejawy zjawiska parentyfikacji wśród dzieci ukraińskich na skutek migracji i uchodźctwa. Roczniki Nauk Społecznych, T. 1 4 (50), no. 3:123-142. doi:https://doi.org/10.18290/rns22....
 
11.
Muszyńska, E. (2020). Relacje rówieśnicze jako sfera działań wychowawcy klasy szkolnej. Wychowanie w Rodzinie, t. XXII (1/2020). DOI: 10.34616/wwr.2020.1.113.128.
 
12.
Nazaruk, S. (2014). Intercultural Education as a Chance for the Integration of Refugee Children. Horyzonty Wychowania, t. 13, nr 27, s. 119-130.
 
13.
Pacek, M. (2022). Integration Policy of Immigrants With Particular Emphasis on Ukrainian Children in Poland. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 2/2022: 31:45. DOI: 10.33067/SE.2.2022.3.
 
14.
Perez-Felkner, L. (2013). Socialization in childhood and adolescence. W: J. DeLamater, A. Ward (Eds.), Handbook of Social Psychology (2nd ed.).Springer Publishing,p.119–149. https://doi. org/10.1007/978-94-007-6772-0_5.
 
15.
Popyk, A. (2021). Social Capital and Agency in the Peer Socialization Strategies of Migrant Children in Poland. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 47(4 (182), 117-137. https://doi. org/10.4467/25444972smpp.21.055.14808.
 
16.
Popyk, A. (2023). Polska szkoła oczami dzieci-migrantów. Od akceptacji do socjalizacji, Studia Migracyjne– Przegląd Polonijny, nr 1 (187), s.53-70. DOI: 10.4467/25444972SMPP.22.021.16491.
 
17.
Raport GUS. (2022). Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w 2022 r. Pobrano z https://stat.gov.pl/statystyki... (dostęp: 11.08.2023).
 
18.
Raport o uchodźcach z Ukrainy w największych polskich miastach. (2022). Centrum Analiz i Badań UMP. Pobrano z: https://metropolie.pl/ artykul/miejska-goscinnosc-wielki-wzrost-wyzwania-i-szanseraporto-uchodzcach-z-ukrainy-w-najwiekszych polskich- miastach (dostęp: 25.05.2022).
 
19.
Raport specjalny ,,Uchodźcy z Ukrainy w Polsce” (2022). Opracowany na podstawie badań przeprowadzonych przez Platformę Migracyjną EWL oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrano z: https://studium.uw.edu.pl/ raport-specjalny-uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce/ (dostęp:25.05.2022).
 
20.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
 
21.
Saturno, J. (2023).Bliskość pomiędzy językami słowiańskimi a integracja uchodźców z Ukrainy w Polsce, Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. Tom 30, no. 1. https://doi.org/10.14746/pspsj. 2023.30.1.9.
 
22.
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
 
23.
Slany, K., Strzemecka, S. (2016). Who are we? Cultural valence and children’s narratives of national identifications. European Migration Review, 5(1), 13-34. https://doi.org/10.17467/ ceemr.2016.03.
 
24.
Strzemecka, S. (2015). School Integration in the eyes of migrant children. Based on the Polish migration to Norway. Przegląd Socjologiczny, 64(1), 81-101.
 
25.
Suárez-Orozco, C., Suárez-Orozco, M. M. (2001). Children of immigration. MA: Harvard University Press.
 
26.
Tudge, J., Rogoff, B. (1995). Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygotskiego. W: A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (ss. 180-213). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
 
27.
Ustawa z 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. 1991, nr 95 poz. 425).
 
28.
Woltran, F., Hassani, S., Schwab, S. (2023). Schooling of Refugee Students from Ukraine in Austria and Its Risk for Creating Educational Inequity. Journal of Language, Identity and Education. DOI:10.1080/15348458.2023.2275741.
 
29.
Zalewska, E. (2017). Sytuacja wychowawcza i edukacyjna dzieci-uchodźców w Polsce. W: U. Markowska-Manista, B. Pasamonik (red.), Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo APS, T.II, ss.95-117.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top