PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
WYCHOWAWCZA WARTOŚĆ PRACY W ŚWIETLE ENCYKLIKI LABOREM EXERCENS
 
 
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Beata Jakimiuk   

Beata Jakimiuk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, e-mail: bjakimiuk@kul.pl, tel.: 81 454 53 19
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(4):29-36
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wykonywanie pracy łączy się z rozwijaniem wiedzy i umiejętności, kompetencji społecznych i osobistych, formowaniem charakteru, co prowadzi do samowychowania wykonującego ją człowieka. Celem opracowania jest ukazanie wymiaru wychowawczego pracy na podstawie encykliki Jana Pawła II Laborem Exercens oraz zwrócenie uwagi na wartości związane z pracą traktowaną jako obszar rozwoju człowieka i jego człowieczeństwa. W związku z tym w opracowaniu zostaną zaprezentowane zagadnienia dotyczące wychowania i samowychowania w aspekcie przygotowania do pracy i wykonywania pracy oraz powiązanych z tym wartości, a także refleksje na temat pracy jako źródła kształtowania podmiotowości człowieka. Opracowanie ma charakter rozważań teoretycznych przeprowadzonych na podstawie analizy treści encykliki papieskiej oraz literatury dotyczącej zagadnień związanych z wychowaniem, wartościami, kształtowaniem podmiotowości, pedagogiką pracy.
REFERENCJE (32)
1.
Bartnik Cz. (1991), Praca jako wartość humanistyczna. [nakł. autora], Lublin.
 
2.
Brezinka W. (2007), Wychowywać dzisiaj: zarys problematyki. Wydawnictwo WAM, Kraków.
 
3.
Chałas K. (2003), Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. T.1. Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Lublin – Kielce.
 
4.
Czerepaniak-Walczak M. (2006), Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
5.
Dziewiecki M. (1998), Wychowanie ku wartościom. Cz. 1-3. Wychowawca, nr 9, s. 4-6; nr 10, s. 20-21, nr 11, s. 12-13.
 
6.
Gałkowski J. W. (2012), Człowiek, praca, wartości. Wydawnictwo KUL, Lublin.
 
7.
Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego. PWN, Warszawa.
 
8.
Jan Paweł II (1986), Laborem exercens, W: J. Gałkowski (red.), Laborem exercens. Tekst i komentarze. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 7-54.
 
9.
Jan Paweł II (1994), List do rodzin GRATISSIMAM SANE. Z okazji Roku Rodziny 1994, http://www.opoka.org.pl/biblio... (dostęp: 30.04.2015).
 
10.
Jan Paweł II (1997), Przemówienie do młodzieży w Poznaniu, Poznań 03.06.1997, W: Jan Paweł II, Dzieła zebrane. T. IX. Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Część I. Polska. Wydawnictwo M, Kraków 2007, s. 697-701.
 
11.
Jan Paweł II (2007), Praca jest dobrem człowieka. Przemówienie w ośrodku „Willson Training Centre”, Hobart, 27.11.1986, W: Jan Paweł II, Dzieła zebrane. Tom XIII. Homilie i przemówienia z pielgrzymek. Azja, Afryka, Australia i Oceania. Wydawnictwo M, Kraków, s. 1010-1013.
 
12.
Kofta M. (1989), Orientacja podmiotowa: zarys modelu. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży, T. 1. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 35-64.
 
13.
Kołodziejska D. (2001), Kształtowanie poczucia podmiotowości. Edukacja i Dialog, nr 2, s. 8-11.
 
14.
Kunowski S. (2004), Podstawy współczesnej pedagogiki. Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
 
15.
Kwiatkowski S. M. (2007), Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna, W: S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak, Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 13-22.
 
16.
Lipiec J. (1997), Wolność i podmiotowość człowieka. FALL, Kraków.
 
17.
Łobocki M. (1993), Pedagogika wobec wartości, W: B. Śliwerski (red.), Kontestacje pedagogiczne. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, s. 125-135.
 
18.
Nowacki T. (2004), Leksykon pedagogiki pracy. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
 
19.
Pielkowa J. A. (1996), Wychowanie jako wartość, W: J. Żebrowski (red.) Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości. Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, s. 51-58.
 
20.
Radlińska H. (1961), Pedagogika społeczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
 
21.
Skrzypniak R. (2001), Transmisja międzypokoleniowa wartości wychowawczych w rodzinie. Roczniki Socjologii Rodziny, t. XIII. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 149-160.
 
22.
Solak A. (2011), Człowiek jako podmiot pracy w Laborem Exercens Jana Pawła II. Forum Pedagogiczne, nr 1, s. 73-80.
 
23.
Sośnicki K. (1964), Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia, Warszawa.
 
24.
Sośnicki K. (1967), Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
 
25.
Szabała H. (1997), Gorzki smak wolności, W: H. Szabała (red.), Deklinacje wolności, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 12-25.
 
26.
Tischner J. (2002), Polski kształt dialogu. Znak, Kraków.
 
27.
Wiatrowski Z. (2000), Podstawy pedagogiki pracy. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.
 
28.
Wiatrowski Z. (2012), Początki, rozwój i aktualny stan pedagogiki pracy w Polsce. Cz. I. Relacja i refleksja okolicznościowa z okazji 40-lecia Pedagogiki Pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 2 (77), s. 7-13.
 
29.
Wielecki K. (2003), Podmiotowość w dobie kryzysu postindustrializmu. Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
 
30.
Wojtyła K. (1969), Osoba i czyn. Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków.
 
31.
Wołk Z. (2013), Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy. Wydawnictwo Difin, Warszawa.
 
32.
Woroniecki J. (1986), Katolicka etyka wychowawcza. T. 1. Wydawnictwo KUL, Lublin.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top