Streszczenie: W dobie konsumpcjonizmu podejmowanie aktywności fizycznej (AF) wydaje się dla wielu osób przeżytkiem, tymczasem jest koniecznością. „Nowy”, aktywny tryb życia wymaga wielu wyrzeczeń i zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Stąd tak ważne jest wykształcenie w młodych ludziach potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu, potrzeby podejmowania systematycznych codziennych wysiłków fizycznych. Jednym z propagatorów aktywności fizycznej wydaje się być nauczyciel wychowania fizycznego, który powinien stanowić dla ucznia konstruktywny wzorzec osobowościowy. Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w bialskich szkołach ponadpodstawowych na temat aktywności fizycznej ich uczniów. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Wyniki: Zapytano nauczycieli o aspekty, na które ich zdaniem pozytywnie wpływa aktywność fizyczna podejmowana przez uczniów. Analizie poddano również motywy i bariery podejmowania przez młodzież AF. Wnioski: Ankietowani uważają, że uczniowie charakteryzują się średnim poziomem sprawności fizycznej. Główną barierą podejmowania przez młodzież AF okazał się brak chęci, zaś głównym czynnikiem motywującym - dbałość o kondycję fizyczną.
REFERENCJE(23)
1.
Dąbrowski, A., Kalecińska, J. (2008). Rola szkoły jako środowiska współdziałającego w wychowaniu do aktywności ruchowej w rodzinie. W: E. Szczepanowska, M. Sokołowski (red.), Aktywność fizyczna i odżywianie się jako uwarunkowania promocji zdrowia (17-24). Poznań: AWF.
Frołowicz, T. (1999). Kulturowe zadania wychowania fizycznego oraz szanse ich realizacji. W: R. Grzybowski, M. Krasnopolski, Z. Pawluczuk (red.), Humanistyczny wymiar kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. Gdańsk: AWF.
Garbaciak, W., Mynarski, W., Czapla, K., Rozpara, M. (2008). Wydolność tlenowa studentów o zróżnicowanej aktywności fizycznej. W: W. Mynarski (red.), Teoretyczne i empiryczne zagadnienia rekreacji i turystyki (306-321). Katowice: AWF.
Kalecińska, J., Krynicki, B. (2008). Bariery uczestnictwa w rekreacyjnej aktywności ruchowej w opinii członków rodzin usportowionych. W: W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (red.), Współczesne problemy hotelarstwa, gastronomii, turystyki I rekreacji (115-121). Zeszyty Naukowe nr 3. Poznań: Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii.
Paavola, M., Vartiainen, E., Haukkala, A. (2004). Smoking, alcohol use, and physical activity: A 13-year longitudinal study ranging from adolescence into adulthood. Journal of Adol Health, 35, 238-244.
Pańczyk, W. (2012). Wychowanie fizyczne dla zdrowia. Aktywność fizyczna wobec zdrowotnych potrzeb człowieka cywilizacji konsumpcyjnej. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pańczyk, W., Sądecka, D., Dudek, J. (2009). Poziom aktywności fizycznej studentów wybranych uczelni południowo-wschodniej Polski. W: W. Cynarski, S. Cieszkowski (red.), Raporty i szkice o kulturze fizycznej i zdrowotnej w perspektywie humanistycznej (137-147). Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Piotrowska, E., Żechałko-Czajkowska, A., Biernat, J., Mikołajczak, J. (2009). Ocena wybranych cech stylu życia kształtujących stan zdrowia 16-18 letnich dziewcząt. Cz. I Stosowanie różnych diet, aktywność fizyczna, palenie papierosów i pici alkoholu. Roczn. PZH, 60 (1): 51-57.
Sygit, K., Sygit, M., Pielichowska, E., Sygit-Kowalkowska E. (2014). Constitutive importance of lifestyle in health protection and promotion. Hygeia Public Health, 49(4): 665-671.
Śliż, D., Gałecka-Wegiera, M., Romanowska, K., Bombiński, P., Król, J., Mamcarz, A. (2006). Evaluation of the physical activity amongst secondary school young people in south-east of Poland. Kardioprofil Vol. 4, 6 (15): 328-335.
Wojtyła, A., Kapka-Skrzypczak, L., Paprzycki, P., Diatczyk, J., Bylina, J. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży. Raport. Lublin: Instytut Medycyny Wsi.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.