PL EN
RYSUNEK W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM – ROLA W DIAGNOSTYCE I TERAPII PEDAGOGICZNEJ
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 25-07-2019
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2012;6(1):5-20
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Analiza twórczości dziecka, w tym rysunku należy do trudnych kwestii pedagogicznych, nie tylko w odniesieniu do rodziców ale i specjalistów z dziedziny terapii pedagogicznej. Rysunek jest doskonałą formą wyrażania przez dziecko emocji, aktywności, ekspresji, oczekiwań itp. i jednocześnie stanowi cenną metodę diagnostyczną i terapeutyczną. W artykule zaprezentowano najczęściej stosowane przez pedagogów testy rysunkowe, pozwalające zrozumieć świat, w którym funkcjonuje dziecko.
REFERENCJE (19)
1.
Arciszewska-Binnebese A. (2003), Szczęśliwy świat tworzenia, czyli Arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach podstawowych i gimnazjach, w placówkach szkolno-wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach, W: Arteterapia. Wyd. BEA-BLEJA, Toruń.
 
2.
Braun-Gałkowska M. (1985), Test rysunku rodziny. KUL, Lublin.
 
3.
Czerwisz Z. (1974), Dzieci lubią rysować. Nasza Księgarnia, Warszawa.
 
4.
David B., Edwards, A. (2004), Art therapy. London, SAGE.
 
5.
Fleck-Bangert R. (2001), O czym mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce.
 
6.
Konieczna E. J. (2007), Arteterapia w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
 
7.
Kościelak R. (1996), Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa.
 
8.
Lowenfeld V., Brittain, W.L. (1977), Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. PWN, Warszawa.
 
9.
Muszyńska A. (2010), Rysunek w medycynie, W: Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka – dziecko krzywdzone, A. Steciwko, I. Pirogowicz, (red.), PWN, Warszawa.
 
10.
Oster G., Gould P. (2003), Rysunek w psychoterapii. PWN, Gdańsk.
 
11.
Popek S., (1990), Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzież. WSiP, Warszawa.
 
12.
Rembowski J. (1986), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa.
 
13.
Słobodzian Z. (1980), Twórcza praca dziecka. WSiP, Warszawa.
 
14.
Steciwko A., Pirogowicz I. (2010), Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka – dziecko krzywdzone. PWN, Warszawa.
 
15.
Tatara A. (2004), Rodzina w rysunku dziecka. ,,Wychowawca”, Numer 03 (135), Redakcja Wychowawcy, WSiP,Kraków.
 
16.
Turner J. S., Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka. WSiP, Warszawa.
 
17.
Przetacznikowa M. (1986), Wiek przedszkolny, W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, M. Żebrowska (red.), PWN, Warszawa.
 
18.
Vasta R., Haith M. M., Miller, S. A. (2001), Psychologia dziecka. PWN, Warszawa.
 
19.
Kielar-Turska M. (2002), Dziecko w świecie wirtualnym, szanse i zagrożenia. ,,Wychowanie w przedszkolu”, Numer 3, Wyd. Raabe.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top