ARTYKUŁ ORYGINALNY
Marketing farmaceutyczny w Polsce – badanie przekazów reklamowych leków, suplementów diety i wyrobów medycznych
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki, Polska
Data nadesłania: 11-12-2019
Data ostatniej rewizji: 01-06-2020
Data akceptacji: 22-06-2020
Data publikacji: 16-10-2020
Autor do korespondencji
Adam Zalewski
Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki, Emilii Plater, 35/37, 41, 91-762, Łódź, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2020;14(2):107-127
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: W niniejszym opracowaniu chciałem zwrócić uwagę czytelników, do jak dużych rozmiarów rozrósł się współczesny rynek reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych. Według mojej najlepszej wiedzy, niniejszy artykuł stanowi pierwszą tak dużą analizę rynku, przygotowaną wyłącznie przez jednego autora. Materiał i metody: W tym celu podjąłem się analizy treści reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych w polskich mediach. Udało mi się zmierzyć natężenie reklam tych grup produktów w radio, telewizji i Internecie, klasyfikując je według kilku wybranych parametrów (analiza ilościowa). Wybrałem z tych przekazów również takie zabiegi marketingowe, które moim zdaniem najbardziej oddziałują na odbiorców i zachęcają ich do zakupu danego preparatu (analiza jakościowa). Wyniki: Leki, suplementy diety i wyroby medyczne to najczęściej reklamowana kategoria produktów w mass mediach. Wnioski: Wysoka częstotliwość emisji, duże nakłady na reklamę i odpowiednie zabiegi marketingowe budują wśród konsumentów nawyk sięgania po tabletkę w wielu sytuacjach.
REFERENCJE (14)
1.
Babbie E. (2019). Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2.
Ustawa Prawo farmaceutyczne z dnia 6 września 2001 r. , DzU 2001 nr 126, poz. 1381.
3.
KRRiT (2015). Emisja przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych.
4.
KRSiO, POLFARMED, PASMI, Suplementy Polska (2016). Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety.
5.
NIK (2017). Suplementy diety w świetle kontroli NIK.
9.
IMM (2019). Ponad miliard złotych wydała branża farmaceutyczna na reklamę w pierwszym kwartale. Raport IMM: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w Q1 2019. Pobrane z:
https://www.imm.com.pl/ponad-m....