Streszczenie: Artykuł dotyczy wiedzy na temat edukacji medialnej wśród rodziców dzieci w okresie edukacji wczesnoszkolnej. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankiety. Badania przeprowadzono w sierpniu 2023r, wśród rodziców uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Grupa respondentów składała się z 50 osób. Wyniki: Badani rodzice posiadają zróżnicowaną wiedzę na temat edukacji medialnej. Wielu rodziców regularnie prowadzi rozmowy ze swoimi dziećmi o bezpieczeństwie w Internecie, a także zasadach korzystania z urządzeń elektronicznych. Zdecydowana większość rodziców zna możliwości i zagrożenia, jakie niesienie ze sobą korzystanie z urządzeń elektronicznych i mediów. Wnioski: Respondenci posiadają wiedzę na temat edukacji medialnej, starają się ją przyswajać oraz w odpowiedni sposób przekazywać swoim dzieciom. Próbują także podążać za swoimi dziećmi w kwestii korzystania przez nich z urządzeń elektronicznych. Rodzice nie poszerzają swojej wiedzy o edukacji medialnej w oparciu o profesjonalne treści.
REFERENCJE(19)
1.
Drzewiecki, P. (2013). Edukacja medialna a nauczanie religii w szkole. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Fedoro, A., Mikhaleva, G., (2020). Current Trends in Media and Information Literacy in Research and Scientific Publications of the early 21st century. Pobrane z: https://www.researchgate.net/p... 347264691_Current_Trends_in_Media_and_Information_Literacy_in_Research_and_Scientific_Publications_of_the_early_21st_century, DOI: DOI:10.13187/ijmil.2020.2.153.
Granat, A. (2019). Recepcja mediów. Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Jędrzejko, M.Z., Taper, A., Kozłowski, T. (2020). Cyberzaburzenia. Cyberuzależnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza von Velke, Ostrowiec Świętokrzyski: Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości.
Murawska-Najmiec, E. (2012). Organizacje międzynarodowe: edukacja medialna w polityce Unii Europejskiej i UNESCO. W: J. Lipszyc (red.), Cyfrowa przyszłość, edukacja medialna i informacyjna w Polsce, raport otwarcia. Pobrane z: https://fundacja.wolnelektury.....
Nowicka, E. (2020). Rodzinna edukacja medialna przygotowaniem do funkcjonowania dziecka w świecie mediów. Wychowanie w Rodzinie, t. XXII (1/2020), s. 257-266. DOI: 10.34616/wwr.2020.1.257.266.
Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Siemieniecki, B. (2021). Przedmiot i zadania mediów w edukacji. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna (s.79-104). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strykowski, W. (2003). Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. W: S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym (s.13-24). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.