NAUCZYCIEL PRZEDSZKOLA WOBEC ZADAŃ INTEGRALNEJ EDUKACJI DZIECKA
Więcej
Ukryj
1
Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Data publikacji: 24-07-2019
Autor do korespondencji
Lidia Marszałek
Lidia Marszałek, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa, e-mail: l.marszałek@pedagogium.pl, tel. (22) 620-76-48
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2014;8(3):20-26
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Dla procesu wychowania i edukacji szczególnie ważne jest holistyczne traktowanie dziecka, a więc postrzeganie go jako nie tylko jako całości bio-psycho-społecznej, ale też przyznanie właściwej rangi jego sferze duchowej. Istotną rolę
w tak rozumianej edukacji odgrywa nauczyciel, który jako profesjonalista powołany jest do tego, aby ujawniać i wydobywać
z dziecka jego specyficzne potencjalności we wszystkich sferach rozwojowych. Taki sposób „bycia” nauczycielem zakłada przyjęcie postawy szczególnej „uważności”, wrażliwości, powagi i rozwagi w stosunku do szczególnych cech i właściwości dziecka
w okresie przedszkolnym. Postawa ta musi być oparta na szacunku dla prawa przeżywania dzieciństwa w jego naturalnym
kształcie i specyfice, – jako wieku, charakteryzującego się wyjątkowym pięknem duchowego bytowania w poszczególnych jego
wymiarach
REFERENCJE (20)
1.
Assagioli R. (2000), Psychosynthesis. A collection of basic writings, Amherst, Synthesis Center.
2.
Białek E. D. (2009), Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
3.
Cudowska A. (2009), Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.
4.
Gnitecki J. (2001), Wyzwalanie edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole, W: Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Moroz H. (red.), Kraków, Oϐicyna Wydawnicza Impuls.
5.
Kamiński A. (1948), Nauczanie i wychowanie metodą harcerską, Warszawa, Wyd. Nasza Księgarnia.
6.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Wyd. WAM.
7.
Karwowska-Struczyk M. (2012), Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa, Wyd. UW.
8.
Krokos J. (1992), Fenomenologia E. Husserla, Aleksandra Pfändera, Maxa Schelera, Warszawa, Katolicka Agencja Wydawnicza.
9.
Murzyn A. (2010), Odwaga twórcza jako podstawa wychowania i komunikacji językowej, W: Dziecko w świecie sztuki, Dymara B. (red.), Kraków, Oϐicyna Wydawnicza Impuls.
10.
Pasternak W. (1999), Głębia i pewność: o pedagogice teonomicznej u progu trzeciego tysiąclecia, Poznań, Wyd. Naukowe PTP.
11.
Pasternak W. (2003), O pedagogice wyższych stanów świadomości, Zielona Góra, Wyd. Naukowe PTP.
12.
Proniewski A. (2009), Godność dziecka, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.
13.
Ruciński S. (1999), Widzieć osobę tak w dziecku jak w każdym innym człowieku, W: Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, B. Smolińska-Theiss (red.), Warszawa, Wyd. Akademickie Żak.
14.
Sawicki M. (1995), Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania, Warszawa, Wyd. Naukowe Semper.
15.
Sawicki M. (1996), Hermeneutyka pedagogiczna, Warszawa, Wyd. Naukowe Semper.
16.
Sawicki M. (2005), Rozważania o szkole, Warszawa, Wyd. KRAM.
17.
Socha P. (2000), Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia, W: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, Socha P. (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
18.
Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna – metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wyd. Naukowe UP.
19.
Waloszek D. (2009a), Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Kraków, Wyd. Naukowe UP.
20.
Waloszek D. (2009b), Zawłaszczenie dzieciństwa. XXI wiek. Etiologia zjawiska, W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Białystok, Wyd. Trans Humana.