NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO CZY WYCHOWAWCA FIZYCZNY
- KOGO POTRZEBUJE WSPÓŁCZESNA SZKOŁA?
Więcej
Ukryj
1
Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie
Data publikacji: 24-07-2019
Autor do korespondencji
Jolanta Derbich
Jolanta Derbich, Akademia Wychowania Fizycznego, ul. Marymoncka 34, 00-968 Warszawa,
e-mail: jolanta.derbich@awf.edu.pl, tel. (22) 834-04-31 w. 336
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2014;8(3):27-34
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem pracy było przeanalizowanie ról nauczyciela wychowania fizycznego w odniesieniu do funkcji szkoły
w perspektywie historycznej i współczesnych badań. Materiał i metody badawcze. Praca ma charakter poglądowy i opiera się
na historycznej analizie zmienności postrzegania roli nauczyciela wychowania fizycznego oraz na najnowszych doniesieniach
dotyczących zawodu nauczyciela wf. Wyniki. Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule pracy jest możliwa po właściwym zdefiniowaniu funkcji współczesnej szkoły oraz określenia rozbudowanej listy ról, które w szkole i poza nią pełni nauczyciel wf.
Wnioski. Współczesna szkoła potrzebuje wychowawców fizycznych, a nie dydaktyków nauczających przedmiotu wychowanie
fizyczne. Zadaniem współczesnego nauczyciela wf jest przekazywanie uczniowi wiedzy, rozwijanie jego zdolności i umiejętności motorycznych, a przede wszystkim, tworzenie okoliczności, które pozwolą mu odkrywać, przeżywać, rozumieć, uwewnętrzniać i wcielać w życie wartości związane z ciałem i zdrowiem.