Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 23-07-2019
Autor do korespondencji
Zofia Kubińska
Zofia Kubińska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, w Białej Podlaskiej, Zakład Fizjoterapii, ul. Sidorska 105, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: zofiakubinska@wp.pl, tel.: 83 344 99 02
Postawy wobec zdrowia prezentowane w zachowaniach zdrowotnych człowieka ujawniają
jego przekonania i nastawienia wobec wielu różnych wartości związanych ze zdrowiem
własnym i innych, a co ważne demaskują braki w kompetencjach zdrowotnych. Celem pracy
jest prezentacja wybranych z literatury przedmiotu postaw wobec zdrowia, ukazująca ich
pozytywne i negatywne strony. Poznanie postaw człowieka wobec zdrowia jest jednym ze
sposobów rozumienia i świadomego wyjaśniania konsekwencji zachowań prozdrowotnych
i antyzdrowotnych wobec siebie, innych i otoczenia.
W pracy przedstawiono różnorodne postawy wobec zdrowia w formie tabelarycznej
i opisowej. Wydaje się, że mogą być one wykorzystane do weryfikacji empirycznej postaw
wobec zdrowa będących przejawem kompetencji zdrowotnych.
REFERENCJE(23)
1.
Barański J. (2015), Udział medycyny w estetyzacji ciała. Nowa Krytyka. Czasopismo Filozoficzne. http://www.nowakrytyka.pl/spip..., (data dostępu: 20.06.2016).
Glassner B. (1995), In the name of health, W: R. Bunton, S. Nettelton, R. Burrows (eds.), The Sociology of Health Promotion: Critical Analyses of Consumption. Lifestyle and Risk, London, s. 168-170.
Kisilowska M. (2008), Health information literacy. Biblioteki na zdrowie! Seria III: ePublikacje Instytutu INiB UJ. Red. Maria Kocójowa Nr 5. Biblioteka: klucz do sukcesu użytkowników, s. 225-232, http:// eprints.rclis.org/14302/1/kisilowska-n.pdf (data dostępu: 20.06.2016).
Nowak S. (1973), Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, W: S. Nowak (red.), Teorie postaw. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 18-43.
Nutbeam D. (2000), Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into 21st century. Health Promot. Int., 15, p. 259-267.
Piątkowski W. (2002), Zdrowie jako zjawisko społeczne, W: J. Barański, W. Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, s. 29-37.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz. 17.) Zmiana rozporządzenia Dz. U. 2014, poz. 803.
Woynarowska B. (red.) (2011), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.