PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Typ idealny robokracji - wzór efektywności czy odhumanizowania?
 
Więcej
Ukryj
1
Katedra Zarządzania, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska
 
 
Data nadesłania: 26-06-2025
 
 
Data akceptacji: 01-09-2025
 
 
Data publikacji: 24-09-2025
 
 
Autor do korespondencji
Antoni Jerzy Kolek   

Katedra Zarządzania, Akademia Leona Koźmińskiego, Jagiellońska 57/59, 03-301, Warszawa, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):211-219
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Rosnące wyzwania administracji publicznej, takie jak błędy ludzkie i niedobory kadrowe, skłaniają do wdrażania robokracji – modelu opartego na autonomicznych algorytmach decyzyjnych. Artykuł analizuje potencjał oraz ograniczenia tego podejścia. Materiał i metody: Zastosowano jakościowe, komparatywne studia przypadków (Estonia, Singapur, Wielka Brytania, Dania) w oparciu o dane zastane: raporty, metryki, dokumenty i badania opinii. Wyniki: Wdrożenie algorytmów przyniosło znaczne skrócenie czasu decyzji (do 90%), redukcję błędów (do 1-4%) oraz zwiększyło efektywność pracy urzędników. Poziom akceptacji społecznej zależał od przejrzystości i nadzoru – najwyższy w Estonii (82%) i Danii (77%). Wnioski: Skuteczna robokracja wymaga zrównoważenia trzech filarów: technologii, instytucji nadzorczych i społecznej transparentności. Tylko ich integracja może zapewnić demokratyczny, efektywny i zaufany system administracyjny.
REFERENCJE (28)
1.
Baltagi, B. H. (2008). Econometric analysis of panel data. Wiley.
 
2.
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/147808....
 
3.
Council of Europe. (2019). European judicial systems. Efficiency and quality of justice. Council of Europe Publishing.
 
4.
Creswell, J. W., Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage.
 
5.
Digital Agency Estonia. (2022). Algorithm Registry Documentation. Digital Agency Estonia.
 
6.
Dunleavy, P., Margetts, H., Bastow, S., Tinkler, J. (2006). Digital era governance: IT corporations, the state, and e-government. Oxford University Press.
 
7.
e-Residency Annual Report 2023. (2023). e-Residency Annual Report 2023. Republic of Estonia: Digital Agency.
 
8.
European Commission. (2020). The 2020 ageing report: Economic and budgetary projections for the EU Member States (2019-2070). Publications Office of the European Union.
 
9.
Floridi, L., Cowls, J., Beltrametti, M., Chatila, R., Chazerand, P., Dignum, V., Whittlestone, J. (2018). AI4People — An ethical framework for a good AI society: Opportunities, risks, principles, and recommendations. Minds and Machines, 28(4), 689–707. https://doi.org/10.1007/s11023....
 
10.
Gawlik, J., Łoboda, T. (2021). Opóźnienia w postępowaniach sądowych a zaufanie obywateli do wymiaru sprawiedliwości. Studia Prawnicze Uniwersytetu Warszawskiego, 1, 45-62.
 
11.
GovTech. (2023). GovTech Annual Review 2023: AI Council metrics and audit. Government Technology Agency of Singapore.
 
12.
Human Rights Watch. (2022). UK Universal Credit Algorithm: Transparency and Accountability. Human Rights Watch.
 
13.
Janowski, T. (2015). Digital government evolution: From transformation to contextualization. Government Information Quarterly, 32(3), 221-236. https://doi.org/10.1016/j.giq.....
 
14.
Janssen, M., Charalabidis, Y., Zuiderwijk, A. (2012). Benefits, adoption barriers and myths of open data and open government. Information Systems Management, 29(4), 258-268. https://doi.org/10.1080/105805....
 
15.
Kettunen, P., Kallio, J. (2017). Organizing for digital transformation: An analysis of Finnish companies’ digital agenda. International Journal of Information Management, 37(2), 79-86. https://doi.org/10.1016/j.ijin....
 
16.
Kolek, A. (2025). “Robocracy” - a model of efficiency or a synonym for soulless processes in public administration?. International Journal of Contemporary Management, 61(1), 42-49. https://doi.org/10.2478/ijcm-2....
 
17.
Mergel, I., Edelmann, N., Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), 101385. https://doi.org/10.1016/j.giq.....
 
18.
National Audit Office. (2024). Automated verification of Universal Credit: Performance and accountability (Report No. HC 1234).
 
19.
Osborne, D., Gaebler, T. (1992). Reinventing government: How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector. Addison-Wesley.
 
20.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage.
 
21.
Rahwan, I., Cebrian, M., Obradovich, N., Bongard, J., Bonnefon, J., Breazeal, C., Crandall, J. W., Christakis, N. A., Couzin, I. D., Jackson, M. O., Jennings, N. R., Kamar, E., Kloumann, I. M., Larochelle, H., Lazer, D., McElreath, R., Mislove, A., Parkes, D. C., Pentland, A., Roberts, M. E., Shariff, A., Tenenbaum J. B., Wellman, M. (2019). Machine behaviour. Nature, 568(7753), 477-486. https://doi.org/10.1038/s41586....
 
22.
Reason, J. (1990). Human error. Cambridge University Press.
 
23.
Singapore Public Service Division. (2023). Singapore Citizen Satisfaction Index 2023. Public Service Division, Prime Minister’s Office, Singapore.
 
24.
SKAT. (2023). SKAT Digital Government Report 2023. Danish Tax Agency (SKAT).
 
25.
The Danish Ministry of Finance, SKAT. (2023). Danish Public Confidence Survey 2023. The Danish Ministry of Finance.
 
26.
Van der Aalst, W. (2016). Data science in action. W: W. van der Aalst (red.), Process mining: Data science in action (s. 3-23). Springer.
 
27.
Wirtz, B. W., Weyerer, J. C., Geyer, C. (2019). Artificial intelligence and the public sector — Applications and challenges. International Journal of Public Administration, 43(7), 596-615. https://doi.org/10.1080/019006....
 
28.
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top