PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
PRZYRODA JAKO WARTOŚĆ W OPINII PODMIOTÓW SZKOŁY (W ŚWIETLE PRZEPROWADZONYCH BADAŃ WŁASNYCH)
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 24-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Sebastian Sobczuk   

Sebastian Sobczuk, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: s.sobczuk@dydaktyka.pswbp.pl tel. (83) 344 99 11
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2014;8(1):36-41
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W dobie narastającego kryzysu środowiska konieczny jest zwrot w relacji człowiek – środowisko. Powstaje pilna potrzeba zmiany myślenia, w tym także wartościowania, prowadząca do zmiany postaw względem środowiska przyrodniczego, która pozwoli przetrwać całemu rodzajowi ludzkiemu. Jest to aktualnie bardzo poważne wyzwanie, przed jakim staje współczesne wychowanie – wychowanie proekologiczne. Zadanie to realizowane jest również i w Polsce od momentu wprowadzenia reformy systemu oświaty z 1998 roku. Wszelkie zaś oddziaływanie wychowawcze nie jest możliwe bez postawienia celu wychowania – bez odpowiedniego wartościowania. Dlatego też autor publikacji skupił się na diagnozie wartościowania przyrody przez uczestników (podmioty) procesu wychowania proekologicznego w szkole polskiej, w oparciu o badania własne przeprowadzone na terenie powiatu bialskiego. Taka diagnoza może bowiem dostarczyć istotnych wskazań mówiących o relacji tych osób do środowiska przyrodniczego, a co za tym idzie o czynnikach wpływających na skuteczność odziaływań wychowawczych w tym zakresie.
 
REFERENCJE (14)
1.
Bonenberg M.M. (1992), Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
 
2.
Budniak A. (2010), Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
 
3.
Domka L. (2001), Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
 
4.
Korba K. (1999), MEN o wychowaniu w szkole. Biblioteczka Reformy, nr 13, Wydawnictwo MEN, Warszawa.
 
5.
Krąpiec M.A. (1979), Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
 
6.
Marek-Bieniasz A. (2001), Za i przeciw realizacji wartości ekologicznych, w: J.M. Dołęga i in. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 281-287.
 
7.
Michałowski S.Cz. (1998), Dziecko. Przyroda. Wartości, w: B. Dymara i in. (red.), Dziecko świecie przyrody – książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s.99-167.
 
8.
Nowak M. (2001), Wychowanie do wartości w kontekście pluralizmu, „Roczniki Nauk Społecznych”, z. 2, s. 13-20.
 
9.
Skolimowski H. (1991), Medytacje, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
 
10.
Sztumski W. (1999), Globalny kryzys ekologiczny i kształtowanie sumienia ekologicznego, „Problemy Ekologii”, nr 3, s. 102-104.
 
11.
Sztumski W. (2001), Enwironmentalizm i edukacja proekologiczna, w: J.M. Dołęga i in., Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 179-190.
 
12.
Tyburski W. (1999), Główne kierunki i zasady etyki środowiskowej, w: A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz, s. 91-132.
 
13.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowanie przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2002 r., nr 51, poz. 458).
 
14.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., Dz. U. z 1996 r., nr 67, poz. 329.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top