KOMUNIKAT O WYNIKACH BADAŃ; KOMUNIKAT Z KONFERENCJI
UWARUNKOWANIA I TRUDNOŚCI WYCHOWANIA PROEKOLOGICZNEGO
W SZKOLE POLSKIEJ W OPINII UCZNIÓW (SPRAWOZDANIE Z BADAŃ)
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 23-07-2019
Autor do korespondencji
Sebastian Sobczuk
Sebastian Sobczuk, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: sobczuk.s@gmail.com, tel: 83 344 99 15
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(2):47-57
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Kryzys środowiska jest wciąż aktualnym wyzwaniem przed jakim stanęła współczesna edukacja. Wychowanie człowieka w tym również wychowanie proekologiczne, uzależnione jest od wielu czynników, które we współczesnej
rzeczywistości ulegają bardzo dynamicznym zmianom. Szkoła musi czuwać i być otwarta na te zmiany, dlatego konieczna
jest wnikliwa i nieustająca obserwacja skuteczności oddziaływań wychowawczych w tym zakresie. Celem pracy było ukazanie aktualnego stanu realizacji (uwarunkowań i trudności) wychowania proekologicznego w szkole polskiej, w oparciu
o badania uczniów szkół z terenu powiatu bialskiego. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego. Analiza zgromadzonych danych, umożliwiła sformułowanie kilku ważnych wniosków dotyczących trudności
i perspektyw realizowania szkolnego wychowania proekologicznego. Zidentyfikowane trudności wskazują również na potrzebę dalszego podejmowania badań w zakresie wychowania proekologicznego i jego uwarunkowań w celu diagnozowania zmian, jaki zachodzą oraz mogą być dokonywane, a wymagają nieustannej weryfikacji z uwagi na troskę o efektywność
tej dziedziny wychowania.
REFERENCJE (13)
1.
Bonenberg M.M. (1992), Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
2.
Budniak A. (2010), Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Impuls, Kraków.
3.
Domka L. (2001), Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
4.
Krąpiec M.A. (1979), Ja – człowiek. Zarys antropologii ϔilozoϔicznej. Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
5.
Marek-Bieniasz A. (2001), Za i przeciw realizacji wartości ekologicznych, W: J.M. Dołęga i in. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 281-287.
6.
Michałowski S.Cz. (1998), Dziecko. Przyroda. Wartości, W: B. Dymara i in. (red.), Dziecko w świecie przyrody – książka do wychowania proekologicznego. Oϐicyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 99-167.
7.
Nowak M. (2001), Wychowanie do wartości w kontekście pluralizmu. Roczniki Nauk Społecznych, z. 2, s. 13-20.
8.
Nowak S. (1973), Teorie postaw. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
9.
Skolimowski H. (1991), Medytacje. Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
10.
Sztumski W. (1999), Globalny kryzys ekologiczny i kształtowanie sumienia ekologicznego. Problemy Ekologii, nr 3, s. 102-104.
11.
Sztumski W. (2001), Enwironmentalizm i edukacja proekologiczna, W: J.M. Dołęga i in., Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w ϔilozoϔii i teologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 179-190.
12.
Tyburski W. (1999), Główne kierunki i zasady etyki środowiskowej, W: A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do ϔilozoϔicznych problemów ekologii. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz, s. 91-132.
13.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik 2: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów (klasy IV-VI), (Dz. U. z 2002 r., nr 51, poz. 458).