ARTYKUŁ ORYGINALNY
Wsparcie podopiecznych pieczy zastępczej w zakresie rozwijania zainteresowań i pasji
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Zakład Pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 18-02-2020
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 29-04-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 04-05-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 10-12-2020
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Marzena Ruszkowska  Ruszkowska   
    					Zakład Pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2020;14(3):39-48
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Zainteresowania przygotowują do samorozwoju i samokształcenia przez całe życie, są istotnym wyznacznikiem drogi życiowej człowieka.  Celem badań było pozyskanie informacji na temat zainteresowań i pasji podopiecznych pieczy zastępczej oraz uzyskiwanego wsparcia w zakresie ich rozwijania. Badania miały stanowić próbę odpowiedzi na pytania: Czy i jakiego rodzaju zainteresowania posiadają podopieczni pieczy zastępczej? Czym jest warunkowane posiadanie zainteresowań? Czy i jakiego rodzaju wsparcie otrzymują podopieczni pieczy zastępczej w zakresie rozwijania swoich zainteresowań i pasji? Materiał i metody: Badania realizowano od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na  wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki: Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski: Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
		
	
		
REFERENCJE (12)
			
	1.
	
		Chomczyńska-Rubacha M. (2006). Szkolne środowisko uczenia się. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (s.240-261). Warszawa: PWN.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Gurycka, A. (1998). Zainteresowania. W: W. Szewczuk, (red.), Encyklopedia psychologii (s.1080).Warszawa: Fundacja Innowacja.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Gurycka, A. (1989). Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa: WSiP.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dynamicznej. Gdańsk: GWP.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Pękala, A., (2006). Rola rodziny w kształtowaniu zainteresowań muzycznych dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 2, (s. 13-17).
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Rocznik Statystyczny województw 2017. Warszawa: GUS.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz. U. 2011, Nr 292, poz. 1720.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dn. 9 czerwca 2011 r. Dz. U. 2018, poz. 998.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Winiarski, M. (2017). W kręgu pedagogiki społecznej. Studia-szkice-refleksje. Łódź-Warszawa: Społeczna Akademia Nauk.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Zawistowska, A. (2012). Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.